skridskoåkning

Har du besökt Drevvikens sjöisbana i vinter?

På med skridskorna! Det plogas på Drevviken

Fredag 4 februari 2022

Regional plogsamverkan

Tack vare en regional samverkan mellan Huddinge kommun, Tyresö kommun, Haninge kommun och Stockholm stad plogas Drevvikens sjöisbana. Avtalet som kommunerna har slutit löper i minst fem år som gör det möjligt för dig att planera för skridskoåkning i flera år framöver. När vädret så tillåter, det vill säga. Isbanans totala längd är 20 km och besöks av många boende runt om Drevviken.

Drevvikens sjöisbana är populär

Det är inte svårt att förstå varför Drevviken är populär även under vintertid. För Liberalerna är det viktigt att göra det enkelt och attraktivt för kommuninvånarna att röra på sig och spontanidrotta mer. Då får det inte vara för långt till aktiviteterna och inte kräva för mycket planering. För att ta del av isen på Drevviken behöver du bara ett par skridskor och varma kläder och sedan kan du börja glida fram.

I Huddinge, Haninge och Tyresö kommun har Liberalerna ordförandeposterna för idrottsområdet. Bo Källström, kommunalråd med ansvar för kultur- och fritidsfrågor i Huddinge, besökte Drevvikens sjöisbana tillsammans med Nichole Forslund, ordförande i idrotts- och fritidsnämnden (L) i Haninge och Alexander Enkvist, ordförande (L) i kultur- och fritidsnämnden på Tyresö och berättade om den lyckade plogsamverkan. Bosse tog även tillfället i akt och testade sina skridskor på isen! Du kan se videon på vår Facebook

– Det behövs liberaler i ledande ställning för bra och god möjlighet att spontanidrotta även över kommungränserna, säger Bo Källström, kommunalråd (L) Huddinge. Genom regional samverkan kan vi bredda utbudet av idrotts- och aktivitetsytor och vi ser fram emot att se vilket fritidsområde som blir föremål för nästa samverkan.

Läs mer om Liberalernas politik och förslag för idrott och fritid här.