Nytt idrottspolitiskt program

Nu får vi Huddinge i rörelse!

Torsdag 13 januari 2022

Vid årets sista kommunfullmäktige för 2021 antogs det idrottspolitiska programmet, Huddinge i rörelse.

Programmet syftar särskilt till att få igång grupper som är mindre fysiskt aktiva idag;

• Barn och ungdomar 7–20 år – med särskild hänsyn till flickor 12–20 år och barn och ungdomar med svagare socioekonomiska förutsättningar än genomsnittet
  • Personer med funktionsnedsättning
  • Äldre över 65 år

Programmet tar också hänsyn till att försöka uppmuntra till aktiviteter som är lättillgängligt att få in i vardagspuzzlet. Huddinge i rörelse är mer än aktiviteter i idrottssalen, eller på fotbollsplanen. Vardagsmotion, utegym och cykel till jobb och skola kvalificeras. Det viktigaste är att Huddingeborna aktiveras, inte hur.

Liberalerna har ett särskilt ansvar för kultur- och idrottsfrågor i Huddinge. Bo Källström, kommunalråd och ordförande i kultur- och fritidsnämnden, är nöjd över helhetsgreppet som det idrottspolitiska programmet tar. Det är samtidigt viktigt att kulturlivet inte tar ett steg från rampljuset och Liberalerna ser gärna att arbetet för att skapa ett kulturprogram för Huddinge påbörjas.

Här kan du ta del av idrottsprogrammet i sin helhet: Huddinge i rörelse – idrottspolitiskt program