Elevernas resultat förbättras i Huddinges grundskolor

Måndag 21 februari 2022

Under året 2021 har vi sett att resultaten har fortsatt stiga i Huddinges kommunala grundskolor. Det gäller både meritvärdet för eleverna i årskurs 9 och andelen elever som får gymnasiebehörighet.

Betyg är inte allt. Men goda betyg och behörighet att studera vidare på gymnasiet öppnar fler dörrar för våra barn och unga. Fler yrkesval att välja mellan och möjlighet att studera vidare på högskola och universitet. Elevernas resultat och andelen gymnasiebehöriga är exempel på två viktiga indikatorer för kommun och politik att mäta kvaliteten på skolans undervisning. Även för att se hur väl eleverna tar till sig informationen som skolan erbjuder.

Det ligger hårt arbete bakom de förbättrade betygen och elever och lärare har tillsammans verkligen gjort en kraftsamling. Nu är det viktigt att vi fortsätter arbeta för att utveckla undervisningen så att den anpassas efter varje elev. Eleverna har rätt att få det stöd de behöver för att uppnå önskade resultat. Vi måste särskilt se till så att elever som riskerar att komma efter fångas upp tidigt och att rätt insatser sätts in.

Det är jätteroligt att det går bättre för våra elever men vi får inte bromsa vårt utvecklingsarbete nu utan fortsätta framåt. Alla elever ska få det stöd de behöver för att nå sina drömmar, säger Chris Smith (L), ledamot i grundskolenämnden.

För Liberalerna är skolan och utbildning den viktigaste frågan och vi vill se till så att Huddinges skolor hamnar i topp bland de bästa skolorna i landet. Arbetet har bara börjat och vi har flera viktiga förbättringsförslag för skolorna efter valet 2022.

Läs mer om dem  här.