L som i lägre trösklar

Sänk trösklarna in på arbetsmarknaden

Fredag 5 augusti 2016

L som i lägre trösklar (1)
Ett eget jobb är en av de allra viktigaste sakerna en människa behöver för att kunna ta makten över sitt eget liv och leva ett liv i frihet. Ett eget jobb med en egen inkomst ger en möjlighet att skaffa en bostad, att åka på semester eller något helt annat som man själv tycker är viktigt.

Den som inte har ett jobb blir beroende av andra och får därför sämre möjligheter att bestämma över sitt eget liv. Därför är frågan om jobb en av de allra viktigaste frågor förr oss liberaler.

Tyvärr är trösklarna in på arbetsmarknaden idag alldeles för höga. Många arbetsgivare kräver arbetslivserfarenhet hos en person för att anställa denna och när man behöver erfarenhet för att få ett jobb och ett jobb för att få erfarenhet är det ganska lätt att förstå att man fastnat i en cirkel nästintill omöjlig att ta sig ur.

Ju längre från arbetsmarknaden man står, desto svårare är det att få in den första foten och därmed kunna börja samla på sig erfarenhet. På nationell nivå har Liberalerna flera förslag på hur fler ska kunna få ett arbete. Det kanske tydligaste förslaget är det om ”startjobb”. Men även på lokal nivå jobbar Liberalerna hårt för att fler ska få ett eget arbete.

Sedan ett par år tillbaka har vi avsatt pengar till satsningen ”100 Huddingejobb”. Denna satsning innebär att personer som idag har försörjningsstöd erbjuds visstidsanställning i någon av kommunens verksamheter. Istället för att kommunen betalar ut försörjningsstöd till dessa personer så betalar man ut lön och samtidigt får dessa personer värdefull arbetslivserfarenhet som möjliggör för dem att söka sig vidare till permanenta anställningar och få in en fot på arbetsmarknaden.