Se alla

Blanda inte cyklister och lastbilar som kör i 70 km/h

Onsdag 10 augusti 2016

Så här kan inte en cykelväg se ut om vi ska uppmana barnen att använda cykel för att ta sig till fotbollsträningarna, till träff med kompisar, eller till skolan.

Jag tycker själv att det känns väldigt olustig att cykla längs Huddingevägen, några decimeter från stora lastbilar som dundrar förbi i 70 km/h, och hur känns det då för ett barn eller en tonåring? När en sekunds tappad koncentration eller obalans kan sluta i tragedi förstår jag att många föräldrar känner oro.

Cykelväg HuddingeAtt använda cykel för kortare resor är givetvis en nyckel för att skapa ett hållbart Huddinge. Och om vi vill ha ett hållbart Huddinge i framtiden, måste vi börja bygga rätt vanor nu. Jag är inte ensam om att som förälder ha agerat någon slags ”privattaxi” på fritiden för att barnen ska komma till sina olika aktiviteter. När barnen blir lite äldre vill man förstås kunna föreslå att de cyklar – men bara om det känns rimligt och säkert.

Mycket har skrivits i tidningarna den senaste tiden om cykelsatsningarna i Huddinge, och jag har själv bloggat om de nya cykelparkeringarna vid Stuvsta station. Men om man studerar kartan över cykelvägar i kommunen, är det slående hur ofta man behöver cykla bredvid stora vägar för att komma nånstans. Och mycket större väg än Huddingevägen på bilden ovan blir det inte.

Villaägareföreningen och andra har propagerat för nedgrävning av Huddingevägen, men tyvärr lär det vara många års åkande innan det kommer på det statliga Trafikverkets prioritetslista. Men Trafikverket har åtminstone lovat några under- och övergångsställen, plus en separation av cykelvägen och bilvägen. Hurra!

Det var dock förra våren. Och än syns ju ingenting.

 

Den som följer utvecklingen noga har säkert sett kommunens nya cykelplan (se bild nedan). Och i den hittar vi anledningar till hopp:

I planen finns det förutom de vanliga lokala cykelvägarna, både tilltänkta ”regionala cykelstråk” där cyklister kan transportera sig lite längre distans med högre fart, till exempel över kommungränserna, samt ”huvudcykelstråk” som kopplar ihop olika delar av kommunen.

Och när det gäller säkerhet, beskriver cykelplanen principen att ”cykelbanor alltid ska separeras från motortrafik i det övergripande nätet”. Bara på små lokalgator med 30 km/h i hastighetsbegränsning ska cykel- och biltrafik blandas. ”Ju högre den tillåtna hastigheten är på intilliggande körbana, desto större krav ställs på skiljeremsan”.

Vad gäller runt omkring Stuvsta? Jo, cykelvägen bredvid Huddingevägen är tänkt att vara ett regionalt cykelstråk. Och det ska tillkomma ett huvudcykelstråk bredvid stambanan (på västsidan). Båda med tydlig separation.

Kommunens cykelplan blir inte verklighet över en natt den heller, men riktningen är åtminstone utstakad.

Alldeles oavsett är det bra att börja med att göra de existerande cykelbanorna säkrare – med tydlig och fysisk separation av bilar som kör i 70 km/h och cyklisterna som kör bredvid.

Så snart som möjligt!

Karta cykelvägar Huddinge

 

 

Chris Smith (L)
Stuvstabo