Hur ser du på framtidens stadskärna i Flemingsberg?

Måndag 26 september 2016

Byggande Liberalerna Huddinge

Under september och oktober genomför Huddinge kommun en omfattande dialog med boende, studenter och näringsliv kring hur den nya stadskärnan som växer fram i Flemingsberg ska se ut. Det är Huddinges råd för fysisk planering som tagit initiativ till dialogen som den första i sitt slag och i denna omfattning som genomförs i Huddinge.

–I vanliga fall brukar kommunen ta fram ett förslag på hur ett område ska utvecklas, som vi sedan går ut och ber om invånarnas synpunkter på. Här börjar vi i andra änden och frågar först dem som ska använda platsen vad de vill ha. Vilken miljö vill man ha i området och vad för ställen behövs för att man ska vilja vistas där är sådant vi vill veta för att kunna göra ett bättre utvecklingsprogram, säger Malin Danielsson (L), kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor och ordförande i rådet för fysisk planering.

Ett antal fokusgruppsmöten kommer att hållas under september och under demokrativeckan i oktober kommer det finnas möjlighet att delta i dialogen i Flemingsbergs centrum. Också en webbtjänst där möjlighet att lämna synpunkter och önskemål finns kommer att tas fram.

Målet med dialogen är framför allt att nå de grupper som vanligtvis inte kommer till tals i kommunernas planeringsarbete, som barn och unga, men alla är givetvis välkomna att bidra med sina synpunkter.

–Vi inrättade rådet för fysisk planering för att bli ännu bättre på att lyssna in hur invånarna vill utveckla Huddinge. Det här blir ett slags pilotprojekt som förhoppningsvis kommer leda till fler spännande dialoger runt om i hela kommunen längre fram, säger Malin Danielsson (L).