Huddinges företagsklimat ska bli bättre

Tisdag 27 september 2016

byggande-liberalerna-huddingeNu har Svenskt Näringslivs årliga ranking av Sveriges kommuners företagsklimat publicerats. Tyvärr sjunker Huddinge i rankingen och har så gjort under några år. Det här är inte bra. Om vi vill ha en bra välfärd i Huddinge så måste vi börja i rätt ände. Vi måste skapa förutsättningar för välstånd och välståndet kan bara den fria företagsamheten generera.

Det är förvisso en ranking och det betyder inte nödvändigtvis att Huddinge kommun blivit sämre. Det kan likaväl betyda att andra kommuner blivit vassare. Det i sin tur betyder att vi måste skärpa stålet inför kommande år.

Vissa saker kan vi som är verksamma inom kommunpolitiken direkt påverka. Hur upphandlingar ska bedrivas, försörja samhälle med infrastruktur och leverera kvalificerad arbetskraft.

Andra faktorer är svårare för politiken att påverka såsom samhällets attityder och tjänstemännens servicekänsla, men det går! Vi måste alltid hålla företagare och företagande högt! Vi måste inse att de enskilda initiativen och individers företagsamhet är själva villkoret för välstånd. Vår uppgift är att förmedla den insikten till både invånare och de kommunala verksamheterna.

Vi måste också i vårt beslutsfattande ta hänsyn till den insikten. På samma sätt som Huddinge kommun ska anlägga ett barnperspektiv i alla våra beslut så borde vi faktiskt ha ett företagarperspektiv.

Det är nu upp till alla våra politiska organ och alla våra förvaltningar att se till att Huddinge rankas högre nästa år!

Bo Källström
Ordförande Liberalerna Huddinge