Se alla

Bättre passning, inga skipstop och ökad turtäthet

Torsdag 14 juni 2018

Det var några av synpunkterna jag fick in när jag bad Huddingeborna tycka till om hur kollektivtrafiken i Huddinge fungerar. Jag har förmedlat vidare alla era synpunkter förvaltningen och nedan hittar ni det svar som kommunen lämnar över till Trafikförvaltningen. Stort tack till alla er som bidrog!

Malin Danielsson, kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor

Huddinge kommun lämnar yttrande över trafikförvaltningens remiss om förslag till trafikförändringar i trafiken år 2018/2019 enligt följande.

Kollektivtrafikens utveckling i Huddinge kommun
Huddinge kommun växer starkt med fler bostäder och medborgare, fler företag och fler jobb och har just nu en snabbare företagstillväxt än Stockholms län i sin helhet. Det ställer höga krav på tillgänglighet och framkomlighet, inte minst för kollektivtrafiken som behöver vara effektiv. Pendeltågstrafiken är ryggraden i kollektivtrafiken för större delen av Södertörn och det är viktigt att den fungerar och är pålitlig. Stockholm Norvik Hamn kommer att ge fler arbetstillfällen och

ökad bostadsproduktion i stationsnära lägen. Med en lastbil var 90:e sekund behövs dubbelspår på Nynäsbanan för att minska trycket på vägarna 73, 225 och 226. Utvecklingen av kollektivtrafiken behöver understödja hela den bebyggelseutveckling som sker i Huddinge och på Södertörn. Etapplösningar behövs fram till dess att stora infrastrukturprojekt är färdigställda såsom Tvärförbindelse Södertörn, och Spårväg Syd. Detta är avgörande för att binda ihop regionen, bryta segregation och utanförskap samt förbättra matchningen på arbetsmarknaden.

Huddinge kommun anser att kollektivtrafiken, och de avtal som styr den, behöver anpassas och utvecklas utifrån kommunala bebyggelseplaner både vad gäller bostäder och arbetsplatser. Kollektivtrafiken behöver finnas som ett tydligt och attraktivt färdmedelsval redan från början, innan hela områden är utbyggda. Utbudet kan sedan utvecklas allt eftersom efterfrågan ökar. Kommunen anser också att det bör finnas en valmöjlighet mellan spår och buss i stråk med många resenärer. Det skapar en robusthet i kollektivtrafiksystemet vid störningar. För stråk med många resande och där spårtrafik saknas in mot Stockholm är det extra viktigt att öka framkomligheten för och bibehålla direktbussarna, med goda omstigningsmöjligheter i centrala Stockholm. Alternativen till attraktiv busstrafik är ett omfattande resande med bil, vilket begränsar kapaciteten på vägarna in mot Stockholm.

Det är angeläget att planerade stombusslinjer enligt Stomnätsplanen startas och att identifierade stråk byggs om för att möjliggöra detta, ett exempel är framkomlighetsproblemen för buss på väg 73 och väg 226. Åtgärder för ökad framkomlighet för stombussarna ger stora samhällsekonomiska vinster. Den långsiktiga inriktningen ska vara att de regionala stadskärnorna Flemingsberg, Haninge, Kungens kurva och Södertälje knyts samman med attraktiv kollektivtrafik. Det är idag en ineffektiv kollektivtrafik för den som vill resa på tvären mellan viktiga målpunkter i Huddinge och på Södertörn, vilket leder till mycket långa restider och därmed en konkurrensfördel för bilen.

Från hela Huddinge kommun, såväl som regionen i stort, behövs effektiva förbindelser med tåg till och från viktiga start- och målpunkter i norra delen av Stockholmsregionen till exempel till Arlanda och Uppsala, för att stärka den storregionala tillgängligheten.

Både Flemingsberg och Gullmarsplan är idag viktiga knutpunkter och kommer bli större i framtiden. Huddinge kommun är positiv till tunnelbanans utbyggnad och ombyggnaden av Gullmarsplan, förutsatt att minst den kapacitet som finns idag kvarstår. För att säkerställa knutpunkten Flemingsberg i framtiden måste planering ske för att understödja och omhänderta denna utveckling.

Allmänna synpunkter
Fram till år 2030 planerar Huddinge kommun att bygga ungefär 1200 bostäder årligen, vilket innebär 20 000 nya bostäder. Kraftigast tillväxt visar de tre områdena Flemingsberg, Kungens kurva och Centrala Huddinge. Avtalet med Sverigeförhandlingen innebär att kommunen har goda förutsättningar för att öka andelen invånare i kommunen som reser kollektivt.

Ett ökat behov av kollektivtrafik –
bostäder och övriga exploateringsprojekt i närtid
I Kungens kurva, centrala Huddinge och Flemingsberg pågår flera utbyggnader av bostäder, verksamheter, handel, regional som såväl kommunal infrastruktur med mera. Det är och kommer under en längre tid framöver vara en utmaning att samordna alla samhällsbyggnadsprojekt i dessa områden, inte minst för trafiken. Kommunen lägger stor vikt vid att kollektivtrafiken ska komma fram under byggtiden och hoppas på ett nära samarbete med trafikförvaltningen i dessa frågor.

Huddinges synpunkter på förslag till trafikförändringar
Huddinge har tagit del av trafikförvaltningens förslag till trafikförändringar i SL-trafiken. Nedan ges mer ingående synpunkter och önskemål på förslagen per trafikslag.

Kommunens önskemål är att de förändringar som bidrar till att fler får möjlighet till att åka kollektivt prioriteras framför åtgärder på linjer och i resanderelationer där utbudet redan är gott och kollektivtrafikandelen hög. Genom att erbjuda invånarna attraktiv och god kollektivtrafik, ökar därmed potentialen för ett ökat användande av kollektivtrafiken.

Tunnelbana
Huddinge kommun har inga synpunkter gällande trafikförvaltningens förslag för tunnelbanan, där förslaget inte innebär några trafikförändringar för tunnelbanan i Vårby gård och Masmo.

Pendeltåg
Kommunen vill se en ökad trafikering på Nynäsbanan med förbättrad turtäthet i Skogås och Trångsund, exempelvis genom förlängning av lämplig linje från Älvsjö. Huddinge kommun anser även att snabbtågen ska stanna vid både Skogås och Trångsund. I det fall detta inte är möjligt måste busstrafiken stärkas upp till övriga snabbtågsstationer för östra kommundelen. Detta innebär att se över och eventuellt utöka busslinjerna till Farsta och andra stationer där snabbtågen stannar.

Dessutom behöver matartrafiken och passningen till och från kommunens spårstationer ses över. Det är väldigt viktigt att byten mellan pendeltåg, tunnelbana och buss fungerar smidigt för resenärerna.

Buss

Huddinge kommun är generellt positiv till de trafikförändringar som föreslås av Trafikförvaltningen.

  •  Linje 151 Norsborg – Fridhemsplan

Kommunen anser det positivt med utökad trafik under morgonrusningen. Detta är ett bra sätt att underlätta och locka fler arbetspendlare att åka kollektivt. Dessutom bidrar direktbussarna till att avlasta tunnelbanan under rusningstid.

  • Linje 172 Norsborg – Skarpnäck

Kommunen är positiv till förslaget om en tidigare morgontur, då det är ett bra sätt att locka över tidiga arbetspendlare att åka kollektivt. Kommunen är mycket positiv till en ökad turtäthet på linje 172, som är en mycket viktig linje för att säkerställa en hög tillgänglighet för kollektiva tvärresor i söderort. Särskilt viktigt är det att linjen får utökad turtäthet under alla dygnets timmar, för att möjliggöra för resor även kvällstid och under natten.

  • Linje 173 Skarpnäck – Skärholmen

Kommunen är mycket positiv till ökad turtäthet samt nya turer under lördagar och söndagar. Stombusstrafiken i söderort är väldigt viktig eftersom det saknas tvärgående spårvägsförbindelser längs sträckorna.

  • Linje 704 Fruängen – Björnkulla

Kommunen anser det mycket viktigt att nya turer erbjuds under rusningstid för att motverka trängsel och underlätta för arbetspendling och skolbarns resor. Kommunen är positiv till utökad trafik på helger för att öka andelen som reser kollektivt till och från fritidsaktiviteter samt för de invånare som arbetar helger. Kommunen anser att trafikförvaltningen ska se över passningen mellan linje 704 och den spårbundna trafiken i kommunen.

  • Linje 705 Stuvsta – Solgård

Kommunen är positiv till förslaget om utökad trafik för linjen under morgonrusningen. Kommunen anser att linjen även bör förlängas ner till Flemingsbergsdalen för att knyta ihop området och trafikera skolan i Flemingsbergsdalen.

  • Linje 711 Flemingsbergs station – Tullinge gymnasium

Huddinge kommun är positiv till föreslagen förlängning av linjen till Visättra. Dock behöver linjen förlängas längre än till Visättra centrum för att kunna nå de bostäder och förskolor som byggts eller ska byggas i Visättra ängar. Linjen bör istället förlängas till Visättra sportcenter och Björnkulla. Kommunen planerar att bygga nya bostäder i Björnkulla samt en ny gata som kopplar till Tullinge hantverksby i Botkyrka, med möjlighet till busstrafik. Om busstrafik med hög turtäthet finns på plats vid inflytt ökar andelen boende som väljer att resa kollektivt.

  • Linje 713 Tumba station – Visättra sportcenter

Kommunen anser det positivt med utökad helgtrafik. Det är viktigt att kommunens invånare kan nå sportcenter och andra fritidsaktiviteter även under helgerna, för att öka andelen som reser kollektivt till fritidsaktiviteter.

  • Linje 714 Huddinge station – Flottsbro

Kommunen är positiv till utökad trafik på sträckan samt att linjen bör gå längre tid på dygnet. Detta är av särskild vikt eftersom ökad exploatering sker i området. Kommunens anser att trafikförvaltningen bör utreda möjligheten för linje 714 att trafikera sträckan Huddinge station – Masmo, för att knyta samman området med tunnelbanan.

  • Ny linje Huddinge station – Flottsbro

Huddinge kommun anser att det är mycket viktigt att erbjuda kollektivtrafik till och från fritidsaktiviteter samt fritidsområden. I Flottsbro finns även en begravningsplats som är en viktig målpunkt. Kommunens rekreationsområden ska vara tillgängliga för alla, oavsett tillgång till bil. I remissen framgår det inte turtäthet för den nya linjen, men att det är viktigt att säkerställa att den nya linjen har tillräcklig trafikering under helger och lov, både sommar och vinter. Flottsbro är ett rekreationsområde samt begravningsplats som används året runt.

  • Linje 745 Fridhemsplan – Söderby

Det är viktigt att säkerställa att det inte sker några störningar eller trafikförändringar för pendeltåg samt tunnelbanan i de fall dessa ska täcka upp för minskad busstrafikering under högsommaren.

  • Linje 743, 791, 796, 716, 718

Kommunen har inga särskilda synpunkter på förslagen.

  • Linje 831 (830)

Linjen finns inte med i remissen från trafikförvaltningen, kommunen anser det viktigt att lyfta behovet av utökad trafik mellan Skogås/Trångsund Länna, där kommunen anser att linjen behöver förlängas till södra delen av Länna industriområde. Det sker dessutom bostadsetablering i norra Länna och till hösten år 2018 ska en skola för 600 elever med ett stort upptagningsområde öppna i området. Under morgonrusning och på eftermiddagarna är det viktigt att extra bussar sätts in för att öka kollektivtrafikens attraktivitet. De flesta av eleverna kommer troligtvis att resa från och till Farsta, Skogås eller Trångsund, varför det finns behov av tätare turer på morgonen och eftermiddagen när skolan startar och slutar.

  • Tidtabellen för linje 828 samt 831 behöver justeras och eventuellt utökas för att passa mot pendeltågen.
  • Huddinge kommun vill att trafikförvaltningen ser över passningen till tunnelbanan för linje 703, 707 och 710.

Övriga synpunkter:

Trafikförvaltningen håller under våren på att handla upp ett nytt trafikavtal där Huddinge kommun ingår. Kommunen vill lyfta att det är av yttersta vikt att nytt avtal i Huddinge understödjer trafikering som följer bebyggelseutvecklingen i Huddinge, eftersom stor utveckling sker. Huddinge vill gärna ha ett nära sammarbete med trafikförvaltningen för att säkerställa att kollektivtrafiken och

bebyggelseutvecklingen följs åt. Kommunen arbetar efter sin översiktsplan och trafikstrategi, där kollektivtrafiken ska vara utgångspunkten vid all planering.

Kommunen vill även påbörja en linjenätsöversyn tillsammans med trafikförvaltningen, för att säkerställa ett linjenät som är robust, tillgängligt samt anpassat för dagens och framtidens Huddinge.

Kommunen vill även lyfta behovet av översyn av pendeltågstrafiken. Kommande utökningar bör fokusera på Nynäsbanan och stärka de kollektiva knutpunkterna Trångsund och Skogås. Dessa stationer har under rusningstid få avgångar och är Huddinge kommuns enda knutpunkter för kollektivtrafik i de östra kommundelarna. Många invånare drabbas av den låga turtätheten vilket innebär att allt fler väljer att åka bil istället för kollektivtrafik. Huddinge kommun anser att tågen bör gå minst var 10e minut i rusning för att uppnå tillräcklig standard.

Huddinge kommun anser att det är av högsta vikt att utreda en direktbuss från Länna och Skogås till Gullmarsplan under rusningstid. Detta skulle delvis avlasta pendeltågstrafiken samt skapa en bra tvärförbindelse för de resenärer som inte reser radiellt in mot Stockholm city. Eftersom skipstop har införts vid Skogås och Trångsund anser kommunen att införandet av en direktbuss i området skulle gynna det kollektiva resandet.

Trafikförvaltningen bör även inrätta en busslinjesträckning mellan Länna och den nya stationen i Vega (Haninge kommun).

Huddinge kommun bygger väldigt mycket längs spårväg syds influensområde och flertalet projekt är beroende av spårvägen och etapplösningar för kollektivtrafik till dess att spårvägen är på plats. Kommunen anser att planeringsstart för spårvägen ska tidigareläggas, samt att trafikförvaltningen och kommunen tillsammans tar fram en plan för etapplösning till dess att spårvägen är på plats.

Kommunen önskar också att vinkbussar utreds i Skogås och Trångsund. I Trångsund är det ganska backigt och svårt för äldre att ta sig längre sträckor till bussen i dagsläget.