Nu investeras i en hel ny skola i Utsälje

Tisdag 12 juni 2018

Igår beslutade kommunfullmäktige att investera i en helt ny skola på samma tomt som Utsäljeskolan idag ligger på. Beslutet innebär en investering på cirka 475 miljoner och bakgrunden till beslutet är brister i befintlig byggnad i kombination med brist på platser i området.

-Idag har Utsäljeskolan stora brister, tak läcker in, vettiga utrymmen för fritids saknas, skolbibliotek saknas, skolan är byggd för 330 elever men där går över 500 i uttjänta paviljonger, gympasalen är för liten, matsalen är för liten, skolgården är svåröverblickad för personalen, till och med skyddsrummet på skolan används för verksamheten, säger Bo Källström (L), vice ordförande i Grundskolenämnden.

-Planer har länge funnit på att renovera skolan men det har varit svårt att hitta en lösning som gör att vi får till en bra skolbyggnad och nu när det också står klart att vi behöver fler skolplatser i området så väljer vi att riva skolan och bygga en helt ny. Elever och personal får en bättre arbetsmiljö och fler kommer få möjlighet att gå i en skola nära hemmet, säger Malin Danielsson (L), kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor.

Mer information om ärendet finner du här: https://www.huddinge.se/stadsplanering-och-trafik/planer-projekt-och-arbeten/pagaende-planer-projekt-och-arbeten-via-lista/segeltorp-inklusive-kungens-kurva/utsaljeskolan—ombyggnation/