Vem bygger en regional stadskärna vid en busshållplats?

Spårväg Syd ska gå på spår, ingenting annat.

Torsdag 11 maj 2023

Igår möttes vi av nyheten att någon fått en idé om att man skulle kunna spara lite pengar om man trafikerade sträckan mellan Flemingsberg och Älvsjö med buss.

Tanken på så kallade BRT-bussar som ursprungligen lanserades av socialdemokraterna avfärdades av Huddinge kommun, Region Stockholm, Stockholm Stad och Staten. De kom i stället överens om att tillsammans bygga och finansiera Spårväg Syd. Spårbunden trafik mellan de regionala stadskärnorna Flemingsberg, Kungens Kurva och Älvsjö är en förutsättning för att börja komma tillrätta med den regionala obalansen i Stockholms Län.

Huddinge kommun har förbundit sig att låta bygga ca 18 500 bostäder längs med Spårväg Syds sträckning. Oändliga timmar har lagts ned på planering från kommunens sida. Timmar som kastas i sjön om det här förslaget vinner gehör.

Liberalerna Huddinge är också oroliga för hur våra stora byggaktörer agerar när så här ogenomtänkta hugskott levereras från ansavrigt håll. Tror folk på allvar att Sveriges just nu mest spännande stadsutvecklingprojekt, Flemingsbergsdalen, kommer att uppföras intill en busshållplats?

Kan omvandlingen av Kungens Kurva från en handelsplats med stora köplador och trista ytparkeringar till en levande stadsdel med bostäder, handel, kontor och upplevelser ske intill några busskurer?

För Liberalerna Huddinge är frågan glasklar. Spårväg Syd måste och ska byggas. Det är vår förhoppning att också övriga partier i Huddinge är lika glasklara som vi.