Erbjud Ukrainare på flykt utbildning i svenska!!!

Onsdag 17 maj 2023

Den 24 februari korsade ryska trupper gränsen mot Ukraina. Ett folkrättsvidrigt brott som fortgår och som vi ännu inte ser slutet på. Där och då fungerade EU som det ska och erbjöd genom det så kallade massflyktsdirektivet, ukrainare på flykt rätt till vistelse och skydd i EUs medlemsländer.

Väl på plats i Sverige fungerar det dock inte lika smärtfritt. De som är inskrivna i Huddinge enligt massflyktsdirektivet får en usel dagpenning vilket innebär att de i många fall behöver ekonomiskt stöd från släkt och vänner i det krigsdrabbade Ukraina. De har heller inte rätt till undervisning i det svenska språket.

Vanligast är mammor med barn i skolåldern. Mammorna är ofta välutbildade, inte sällan med akademisk examen och med yrkeserfarenhet. I Ukraina är huvudsakliga språken ukrainska och ryska, och trots högre utbildning är kunskaperna i engelska och andra främmande språk låga.

Samtidigt kvarstår matchningsproblemen på den svenska arbetsmarknaden. Företag och offentlig sektor skriker efter kompetens. Nu har vi möjligheten att råda lite bot på det förhållandet. Genom att erbjuda ukrainska flyktingar utbildning i svenska kan några av alla vakanser besättas samtidigt som de relativt sett få ukrainare som bor i Huddinge ges en möjlighet att arbeta och bidra till det svenska samhället.

Regeringen har avsatt 100 000 miljoner för Sveriges kommuner ska kunna erbjuda utbildning till ukrainare på flykt. Det finns därför inget tid att spilla. Huddinge kommun behöver starta SFU – Svenska för Ukrainare.

Därför har Liberalerna Huddinge lämnat in en motion till kommunfullmäktige om att vi ska erbjuda våra ukrainska medborgare utbildning i Svenska.

Vi vet inte hur länge Ukrainarna i Huddinge behöver vara kvar. Förhoppningsvis så kort tid som möjligt. När de sedan återvänder till Ukraina för att återställa förödelsen och påbörja medlemskapsprocessen till EU och NATO så är det bra att så många som möjligt kan svenska!!!!