Vänsterstyret gör det krångligare att installera solceller i Huddinge

Onsdag 22 februari 2023

Det har ju inte undgått någon att elpriserna har stigit markant och grävt djupa hål i hushållens plånböcker. Det är inte heller någon nyhet att klimatet är satt under press och att chanserna att nå Parisavtalets klimatmål blir lägre och lägre.

Då behöver vi alla försöka dra vårt strå till stacken för att bidra till en fossilfri energiförsörjning.

Det enklaste sättet för privatpersoner att vara en del av energiomställningen är genom att installera solenergianläggningar.

I normalfallet behövs inget bygglov för att installera solceller men i vissa utpekade områden och för vissa fastigheter krävs dock bygglov på grund av kulturhistoriska hänsyn.

Det är självfallet så att vi ska värna om kulturhistoriskt värdefulla miljöer men det måste finnas utrymme för fastighetsägare att kunna bidra till energiomställningen. Våra bostadsområden är levande boendemiljöer och inte en del av Skansen.

Därför tog Liberalerna Huddinge initiativ till att förenkla och klargöra vad som krävs för att kunna installera solceller ibland annat Stuvsta och Snättringe. Förvaltningen gavs i uppdrag att ta fram riktlinjer som på ett förhållandevist enkelt och transparent sätt klargjorde vad som krävdes för att en solcellsanläggning.

Nu har vänsterstyret lagt fram de nya riktlinjerna för Bygglovs- och tillståndsnämnden. De nya riktlinjerna har varken gjort det enklare eller mer transparent, snarare tvärtom.

När elpriserna rusar och klimatkrisen accelererar så borde Huddinge kommun uppmuntra och bejaka anläggandet av solcellsanläggningar, inte tvärtom. Därför yrkade Liberalerna tillsammans med Kristdemokrater och Moderater på att de föreslagna riktlinjerna skulle återremitteras men vänsterstyrets ledamöter med centerpartiet i spetsen valde att anta förslaget till riktlinjer.

Ett beslut som rimmar väldigt illa med de löften och besked som C lämnade under valrörelsen.