Utflykter, vernissage och konstutställningar

Rapport från kultur- och fritidsnämnden

Torsdag 28 april 2016

Raport kultur och fritidsnämndenMycket kan vi lära av att studera vår omgivning, andra kommuner och dessas lösningar på problem som vi delar.

Förra fredagen var Södertörns ordföranden och förvaltningschefer för kultur- och fritid inbjudna till Botkyrka och fritidsgården (eller mötesplatsen som vi säger i Huddinge) i Alby.
Den heter Albys hjärta och ligger alldeles invid tunnelbaneuppgången i Alby. Anledningen till namnet är att Alby betyder hjärta på arabiska, så det fick alltså bli ett dubbelhjärta.
Albys hjärta är ett helt litet hus med tre våningar som innehåller allt man kan önska sig; en liten bio, två kök och caféer, samlingslokaler och ett litet men helt fungerande gym. Aktiviteterna pågår oavbrutet så fort Hjärtat är öppet!

Albys hjärta
På bilden syns ett av Alby Hjärtas kaféer

På lördagen var det så dags för en ny vernissage på Fullersta Gård i centrala Huddinge – nu öppnades en utställning av Johan Pettersson: Förorten och fåglarna. Då Johan är Huddingebo var intresset stort och många besökare kom. Vid ettiden samtalade konstnären och Per Wirtén om utställningen och förorten. Mycket fåglar blev det!

Skata
På bilden syns en av utställningens många skator.

Till sist på lördagskvällen, gjorde jag en resa till Vårby Gård för att öppningstala på Jag är Huddinge – en talangtävling för ungdomar. ”Grenarna” var flera, bland annat hiphop, rap och street dance. Allt ägde rum i ABF:s lokaler och jag kan garantera att det var knökfullt; mångfalden och åldersspridningen var imponerande!! Enligt uppgift slutade man inte förrän vid tretiden på natten.
Eldsjälen och drivkraften bakom det hela var – inte helt ovanligt då det gäller arrangemang i denna del av vår kommun: Shabnam Ziael Nikpour! En riktig eldsjäl som med entusiasm och kärlek kan lyfta berg.

På bilden syns Shabnam tillsammans med mig precis efter invigningen

Vibekes bloggtips:
För dem av oss som är fascinerade av amerikansk politik i allmänhet och presidentval i synnerhet rekommenderas varmt: USA-valpodden! Nya avsnitt varje onsdag

Och för liberala bildningsentusiaster: Bildningsbloggen som görs av den humanistiska fakulteten på Stockholms universitet.

För EU-entusiaster (om det finns några sådana kvar): EU-podden

Vibeke Bildt (L)