Behöver Huddinge ett nytt kultur- och kommunhus?

Onsdag 27 april 2016

KommunhusMin vision för ett kultur- och kommunhus är inte ett kontorshus. Det är ett hus för Huddingeborna. Hit ska man kunna gå för att lätt få hjälp med sitt bygglov, konsumentrådgivning eller om man vill ha en ny Huddingekarta. Hit ska man kunna gå och se sitt barn uppträda med Kulturskolan, låna en bok eller för att delta på någon av våra pensionärsföreningars stora aktiviteter. Det ska ligga centralt och vara lätt att ta sig hit och vara ett öppet och tillgängligt hus. Genom att det ligger i utkanten av Sjödalsparken så utvecklas parken än mer som det vardagsrum det är för många Huddingebor under sommarhalvåret. Huddinge centrum får en naturlig framsida i parken istället för bara baksidor och självklart ska parken utvecklas gärna med vatteninslag och fler utrymmen för picknick, lek och reflektion.

Realistiskt? Ja, jag tror faktiskt det men självklart inte till vilket pris som helst. Kalkylen måste gå ihop. Vi har inte råd med alla de investeringar i skolor, förskolor och idrottshallar som en växande kommun kräver att dra på oss mer kostnader än nödvändigt. Och för att veta om kalkylen går ihop måste vi har mer underlag. Några saker vet vi redan idag:

Vi vet att vi använder de lokaler vi har ineffektivt. För det första ha vi en massa möteslokaler i våra kontorshus som inte är utformade på ett sätt så att föreningsliv och andra kan utnyttja dem på kvällar och helger. För det andra så har vi många kvadratmeter per anställd i de hus vi sitter i idag och stora delar av tiden sitter inte de anställda vid sina arbetsplatser utan är upptagna i möten. Detta kostar både för ekonomin och för miljön då stora ytor som inte används hela tiden måste värmas upp och kylas ned. Och för det tredje har vi flerdubbelt av olika ytor, som receptioner och vaktmästeri, i och med att kontoren är spridda på flera olika platser.

En annan sak vi vet säkert är att flera av våra kontorsbyggnader står inför kostsamma renoveringar och för tekniska nämndhuset är det såpass illa att inte går att använda som kontor länge till utan behöver rivas.

Vidare skulle vi kunna arbeta mer effektivt om alla (eller de flesta) tjänstemän sitter i ett hus så att de, istället för att lägga delar av arbetstiden på att förflytta sig mellan de olika husen, kan ägna sig åt sina arbetsuppgifter. Samarbetet blir enklare, vi kan minska ned administrativa funktioner då varje förvaltning inte behöver ha sin egen administrativa enhet och pengarna och energin kan istället användas till verksamheterna.

Och slutligen, marken som tekniska nämndhuset, delar av nuvarande kommunhuset samt barn- och utbildningsförvaltningens lokaler ligger på skulle kunna användas till att bygga nya skolor, förskolor eller bostäder på eller komma till nytta på annat sätt och på så sätt bli till intäkter för kommunen.

Detta sammantaget gör att det finns en del vinster att göra med att bygga ett nytt kultur- och kommunhus, förutom att uppfylla den vision som jag har om ett hus för Huddingeborna. Detta har redan räknats på. Nu återstår det att se om dessa vinster är lika stora (men helst högre) än vad det kommer att kosta med ett nytt kultur- och kommunhus. För att ta reda på det har vi beslutat att gå ut och fråga marknaden vad det kan kosta. Först efter det vet vi om kalkylen går ihop.

Åtminstone jag hoppas att den gör det, eftersom det kommer att skapa värden för Huddingeborna, inte bara genom huset och utvecklingen av Sjödalsparken utan genom en effektivare organisation som är attraktiv att arbeta i och som driver utvecklingen i våra skolor, förskolor, äldreboende och alla andra verksamheter framåt.

Malin Danielsson (L)
Kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor