Rapport från kultur- och fritidsnämnden

Onsdag 30 mars 2016

BibliotekPå mars månads kultur- och fritidsnämnd – på internationella kvinnodagen den 8 mars- var det en ganska blandad kompott: två rapporter som skulle tas emot och två ärenden som skulle beslutas. Trots det blev det ett ”normallångt” nämndmöte. Kultur- och fritidsnämndens ordförande Vibeke Bildt (L) redogör nedan för vad som hände på mötet.

Idrottsförbundet vill bredda idrotten

Kvällens första rapport var Stockholms idrottsförbund som representerades av fyra personer, däribland vice ordförande Doris Högne Rydheim och distriktidrottschefen Cinnika Beiming. Cinnika höll i presentationen vars syfte var att informera om riksidrottens nya inriktning: att medvetet gå in för att bredda den organiserade idrotten så att flera kan delta i den. Det ska exempelvis vara möjligt att börja till exempel fotboll när man är fjorton – vilket tills nu varit i princip omöjligt då elitsatsningarna och tävlingarna står för dörren. Flera undersökningar, däribland den stora undersökningen ”Ung livsstil”, har påvisat att vi har ett problem med ungdomar som slutar alltför tidigt med idrott och motion. Så något måste göras och för Stockholms idrottsförbund är fokus att försöka underlätta för ALLA att idrotta och motionera inom idrottsrörelsen.

Huddinge brottarklubbs projekt kring kost och motion

I april 2015 biföll nämnden en projektansökan från Huddinge brottarklubb vars syfte var att låta tio överviktiga ungdomar från Annerstaskolan lära sig om kost och motion och nu var det dags för första rapporten från projektet. Ansvarig projektledaren Jenny Heed från brottarklubben presenterade projektet och dess resultat hittills; man har nått nästan halvvägs (22 av 38 veckor).

Utgångspunkten var att skolhälsovården skulle hjälpa till att välja ut tio ungdomar med överviktsproblem och hänvisa dem till Huddinge brottarklubb. Först kom endast en (1!) intresserad, men sedan spred sig ryktet med vindens hastighet och till slut fanns 64 (!) intresserade till de tio platserna! 43 % av eleverna på Annerstaskolan (dit brottarklubben riktar sig) är att betrakta som överviktiga, och enligt projektledaren är den största orsaken till detta SOCKER! Barnen äter för mycket av ”felaktig” mat vilket får konsekvenser!

Efter halva projektet har barnen och deras föräldrar fått en ordentlig kännedom om kostens betydelse för koncentration och motionsförmåga. De tio barnen har tappat drygt trettio kilo tillsammans och alla tränar regelbundet.

Både nämnden och jag gladdes naturligtvis över projektets goda resultat och ser fram emot slutrapporten.

Tilläggas kan att kostproblematiken självfallet också har socioekonomiska orsaker – den dåliga maten är oftast den billiga och den med mycket socker i. Så för att verkligen lösa problematiken med barns övervikt och fetma måste de ekonomiska förutsättningarna också förbättras. Hur detta ska gå till vet väl ingen i dagsläget, men en början är naturligtvis att vi ser till att skolmaten håller hög näringsrik kvalité och att barnen verkligen äter sina skolluncher. Tursamt nog är just Annerstaskolan en av våra skolor som håller mycket hög matstandard och det måste ju ses som en bra början.

Beslut om föreningsbidrag och entréålder på badhusen

Efter dessa två rapporter behandlade nämnden två ärenden: ett om projektbidragen till föreningarna och ett om höjd ålder för ensambad i våra simhallar.

Projektbidragen, som egentligen haft som syfte att främja verksamhetsutveckling (och därför beslutats av politikerna i kultur- och fritidsnämnden), har visat sig inte handla om just detta. Därför föreslogs dels att projektbidraget döps om till ”Bidrag för särskilda satsningar” och att handläggning och beslut läggs på förvaltningen istället för i nämnden.

Nämnden beslutar om inriktning och totalsumma (för närvarande 800 000 kr) och uppföljning av bidragen kommer att ske tre gånger/år. Förutom detta bidrag hanterar förvaltningen ytterligare bidrag av olika slag till en sammanlagd summa om drygt tretton miljoner.

Kvällens andra ärende handlade om höjd ålder för ensam-entré på våra badhus, från nio till tolv år. Orsaken till det är att vi – redan idag – har olika lägsta åldersgräns, och att många nyanlända ungdomar faktiskt inte kan simma trots att de kanske anger motsatsen. Efter en diskussion i nämnden, där man bland annat påpekade vikten av att ha en pragmatisk hantering av detta (kända simmare i tioårsålder som tillhör en av våra simföreningar måste få komma in ensamma), togs beslutet.

Revidering av det kulturpolitiska programmet

Ett tillägg som jag gjorde till dagordningen var val av en styrgrupp till arbetet med den revidering av kommunens kulturpolitiska program som ska göras. Nämnden valde Jolanta Szutkiewicz (DP), Margareta Hedström (C), Tua Myrman (S), Åke Wickberg (MP), Jonatan Spejare (V) och Vibeke Bildt (L) till denna grupp.

Fråga om kulturranking

Slutligen besvarade jag en fråga om SVT:s kulturrankning som ställts av Stefan Björk (S) och där Huddinge hamnade på en inte alltför hedrande 278:e plats (av 290 kommuner)

Jag berättade att rankningen byggde på fyra olika ”grenar”, där Huddinge ligger bra till då det gäller stöden till studieförbunden, men sämre då det gäller biblioteken, kulturskolan och allmänna kulturbidrag.

Flera av länets kommuner ligger lika dåligt, eller sämre, och det kan delvis förklaras av allas vår närhet till Stockholm, med dess stora kulturutbud, men även att vi som tillväxtkommuner aldrig riktigt ”kommer ikapp” i rankningar såsom denna som bygger på antal kronor per capita. Mätningen är gjord utifrån 2014 års siffror, ett år där Umeå var ”Europas kulturhuvudstad” vilket med största säkerhet bidrar till deras stora seger.

Till sist en podd-rekommendation; Historiepodden med Robin och Daniel från den 21/2 handlade om Bertil Ohlin – ekonomi och politik. En dryg timme om en stor socialliberal och en viktig person ur vår liberala historia. Om man kan förlika sig med Robin och Daniels, tidvis grabbiga, pratighet är den väl värd att lyssnas på!

Vibeke Bildt
Vibeke Bildt (L)

Ordförande i kultur- och fritidsnämnden