Nya hyresrätter och ungdomsbostäder i Trångsund

Torsdag 31 mars 2016

TrånsundHuddinges kommunstyrelse beslutade på sitt sammanträde den 30 mars att föreslå förslaget till detaljplan och avtal för 165 nya lägenheter i direkt anslutning till Trångsunds pendeltågsstation godkänns. Bostäderna, som kommer att vara hyresrätter, ska byggas av Huge Fastigheter AB och nästan hälften av lägenheterna kommer att byggas som ungdomsbostäder.

– Bostadsbristen är stor i hela Stockholmsregionen och jag är glad att Huddinge kan ta sin del av ansvaret för att få fram nya bostäder. Dessa bostäder ligger precis vid pendeltågsstationen vilket gör att man kommer att kunna ta sig in till Stockholms central på under 20 minuter, det minskar bilberoendet och gör att platsen lämpar sig bra för bland annat ungdomsbostäder, säger Malin Danielsson (L), kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor.

Bostäderna kommer att byggas i två hus, ett på vardera sidan om Trångsundsvägen. Byggnaden närmast järnvägen kommer att bestå av fem till sju våningar och byggs på ett sätt som skärmar av och minimerar störningar från buller. I denna byggnad kommer cirka 90 hyresrätter att byggas.

På andra sidan Trångsundsvägen byggs ett punkthus i nio våningar som ska inrymma cirka 75 ungdomsbostäder:

– Bostadsbristen gör att allt fler tvingas bo hemma längre än de själva önskar. Här tar vi åtminstone ett steg för att ge fler ungdomar den frihet och det ansvar som ett eget boende innebär säger Malin Danielsson (L).

I samband med planläggningen kommer nuvarande infartsparkering att planläggas som parkeringsyta som möjliggör för att i framtiden bygga ett garage i två våningar på platsen som idag enbart består av ytparkering i ett plan.