Plan för likvärdiga skolor i Huddinge
Torsdag 9 november 2017
I förrgår antog grundskolenämnden i Huddinge verksamhetsplanen för 2018. I verksamhetsplanen omsätter vi de medel som kommunfullmäktige beslutar om.
Skolan i Huddinge (och för övrigt hela Sverige) står inför en hel del utmaningar. Det råder brist på behöriga lärare, skolledare blir allt svårare att rekrytera och hur gärna man än vill kan man inte påstå att alla elever får gå i en likvärdig och kompenserande skola.
Socialdemokrater, vänstern och miljöpartiet gör som de alltid har gjort. De tror sig kunna lösa alla problem genom tillskjuta mer medel, och de medlen kommer från dig, käre skattebetalare.
Tillräckliga resurser är givetvis viktigt, men det är inte allt. Det handlar i precis lika hög utsträckning om att de resurser som finns också utnyttjas på bästa sätt.
Jag är nöjd med att i verksamhetsplanen ha fått med skrivningar som förhoppningsvis leder till att Huddinges elever får mer pang för pengarna.
- Socio-ekonomiskt tilläggsbelopp. De skolor som är berättigade ska kunna berätta hur de tänkt använda beloppet och sedan redovisa resultatet av användandet
- Skolan ska vara en lärande organisation, inte bara för eleverna. Best practice och kollegialt lärande inom och mellan skolor är viktigt.
- Ju tidigare insatser desto bättre. Skolorna ska aktivt arbeta för att de ekonomiska resurser de lägger på stöd för elever som riskerar att inte klara målen ska sättas in tidigare under skolgången. Inte i årskurs 8 eller 9.
- Lärare ska vara lärare och skolledare skolledare. Hur det ska göras är upp till skolorna och antagligen kan de lära mycket av varandra. Politiken och förvaltningen har också ett ansvar att inte belasta skolorna med krav och önskemål som tar tar tid och resurser från skolornas huvuduppgift.
- Det finns fristående skolor i kommunen som erhåller precis lika mycket resurser som våra egna skolor OCH som lyckas att år efter år redovisa både överskott och bättre skolresultat. Vi måste utveckla kontakterna med dessa skolor för att lära av dem.
- Huddinge lägger mer pengar per elev än jämförbara kommuner utan att våra skolresultat är högre. Vi måste kunna jämföra oss med andra kommuner och se varför våra kostnader är högre och om den skillnaden är försvarbar.
Det här är dock än så länge bara bokstäver i ett stort dokument. Det blir min och Erika Apells, liberalernas andra representant i grundskolenämnden, uppdrag att se till att skrivningarna får effekt i Huddinges kommunala skolor, för ungarnas skull.
Bo Källström, vice ordförande grundskolenämnden