Nolltaxa för vuxna eller satsningar på barn och unga?

Torsdag 29 oktober 2015

floorball-494804_1280-665x443

Följande inlägg publicerades i lokaltidningen Södra Sidan Huddinge som svar på Socialdemokraterna i Huddinges debattartikel kring nolltaxa för vuxenföreningar i Huddinge kommun.

I en debattartikel i Södra sidan den 15 augusti oroar sig socialdemokraterna Emil Högberg och Stefan Björk för att Huddinges föreningsliv i fortsättningen inte längre kommer att få ett bra stöd från kommunen för sin verksamhet. Bakgrunden till detta är den utredning som just nu pågår kring införandet av en avgift för vuxna som vill hyra kommunala lokaler.

Endast 17 kommuner i hela Sverige (av dessa ligger bara Huddinge i Stockholms län) låter skattebetalarna stå för hela notan när vuxna människor hyr kommunala lokaler. I landets övriga 273 kommuner betalar föreningar en mindre avgift för att hyra lokaler för sin vuxenverksamhet.  Utredningen som just nu görs pekar på en liknande modell för Huddinge.

Kommunen kommer även i fortsättningen att till viss del stödja även föreningslivets vuxenverksamhet med subventionerad lokalhyra så där behöver inte Socialdemokraterna vara oroliga. Pensionärsföreningarnas lokalfråga hanteras separat utanför denna utredning och i dialog med dessa föreningar så även här kan Socialdemokraterna vara lugna.

Ett införande av en lokalhyra för vuxna kommer att generera intäkter för Huddinge kommun och dessa kommer vi satsa på våra barn och unga, bland annat genom ett höjt aktivitetsbidrag. Att prioritera föreningar som jobbar med barn och unga är kultur- och fritidsnämndens uppdrag och en prioritering som 80 % av Huddinges föreningar står bakom.

Vibeke Bildt (FP)
Ordförande i kultur- och fritidsnämnden

Hela numret av Södra Sidan kan läsas på: http://pdf.direktpress.se/flashpublisher/magazine/12822