Huddinge glöder – festlig gala med prisutdelning

Fredag 4 december 2015

Trångsunds stolthet; The Voice of Rockville

För sjätte året i rad firade Huddinge sina kultur- och idrottsföreningar med sedvanlig gala i december. Kvällen började redan klockan 18 med bubbel och mat. Som vanligt var det Folkes som stod för trakteringen – och i likhet med föregående år var det fantastiskt gott.

Vid 19.30 började sedan själva galan med utdelandet av priserna: årets ideella insats för barn och vuxna, årets ideella insats för vuxna, stora idrottspriset och stora kulturpriset.

Konferencier för kvällen var skådespelaren och stand-up komikern Nisti Stêrk som snabbt skapade en fantastisk stämning och dialog med publiken.

Nisti Stêrk

Första pris att delas ut – av Marina Högland, förvaltningsdirektör för kultur- och fritidsförvaltningen – var årets pris för ideella insatser för barn och ungdom som tilldelades trion Kevin Lidman, Anton Möller och Jonatan Maurer, alla från Stuvsta IF, för sina insatser för framförallt flickfotbollen. Därefter delade vår kommundirektör – Vesna Jovic – ut priset för årets ideella insatser för vuxna, som under stort jubel gick till Inger Hällgren. Inger driver Måbra-verksamhet för seniorer i Stuvsta.

Efter dessa två utdelningar vidtog mer underhållning, denna gång av dansgruppen Hanna och Mattias (som visade sig var fler än två)

Hanna och Mattias

Sedan kom turen till årets nyhet, ett stipendie för unga talanger som inrättades av kultur- och fritidsnämnden i november. Årets upplaga tilldelades bågskytten Alva Olsson vars mål är inte mindre än de olympiska spelen.

Sedan kom min tur att dela ut årets stora kulturpris som i år gick till konstnären och speldesignern Jesper Jäder. Det var kul att kunna premiera en konstnär som ägnar sig åt att bland annat, designa datorspel. Det märks att samtiden var närvarande.

Kvällens sista pris – det stora idrottspriset – delades ut av kommunstyrelsens ordförande, Daniel Dronjak Nordqvist, för kvällen iförd smoking. Priset gick till Huddinge baskets Jonas Morin.

Vid nio-tiden avslutades galan och alla gick hem efter en mycket lyckad kväll!!

PS För att läsa mer om kvällen och respektive prismotivering klicka här!

Vibeke Bildt (L), ordförande kultur- och fritidsnämnden