Se alla

Miljöpartiets politik ger mer tung trafik i Huddinge

Tisdag 21 februari 2017

Stockholm är en av de regioner som växer snabbast i Europa just nu. Det innebär både möjligheter och utmaningar. Möjligheter i form av fler arbetsplatser, bostäder och mer kollektivtrafik, men även utmaningar som trängsel och det faktum att fler människor ska försörjas med varor och livsmedel.

I en debattartikel i Södra sidan den 21 januari ondgör sig miljöpartisterna Marica Lindblad och Anders Lönroth över planeringen av Tvärförbindelse Södertörn. Men medan vi andra är bekymrade över att vägbygget, som var tänkt att vara klart vid det här laget, fortfarande inte påbörjats och att tunga lastbilar därför tvingas in på vägar där de dundrar förbi såväl skolor som förskolor och idrottshallar, så är Miljöpartiet upprörda för att vägen överhuvudtaget ska byggas. Det är häpnadsväckande!

2020 kommer det första fartyget att anlöpa Norviks hamn som just nu byggs i Nynäshamn. På sikt kommer all containerverksamhet i Frihamnen i Stockholm att flyttas ned dit. Det är bra för miljön, dels eftersom sjöfart är det överlägset miljövänligaste transportmedlet för långa transporter och dels eftersom fartygen kan gå direkt in i hamnen och därmed slippa kryssa mellan öarna i Stockholms skärgård. Men även om en stor del av godset kommer att transporteras på järnväg, så är det ofrånkomligt att en hamn i länets södra delar kommer leda till ett ökat antal tunga lastbilar på södra länets gatunät.

Redan idag är det alldeles för många tunga lastbilar som tvingas åka via Storängsleden och Glömstavägen för att ta sig till E4/E20. Dessa kommer bara bli fler och fler. Om inte en ny väg byggs kommer barnen alltså att få dela skolvägar med ännu fler tunga lastbilar och våra bussar kommer fastna i ännu fler köer. Jag tycker det är för mycket av detta redan idag!

Jag jobbar, likt majoriteten av Huddinges partier, för att Tvärförbindelse Södertörn ska byggas i tunnel under Flemingsbergsskogen och Glömstadalen. Det skulle ge ökad framkomlighet, säkrare skolvägar och mindre buller i våra bostadsområden. Att Miljöpartiet vill stoppa vägbygget och låta de tunga transporterna inte bara fortsätta, utan öka, vid våra bostadsområden och skolor är för mig en fullständig gåta.

Malin Danielsson (L), kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor