Om skolk

Måndag 20 februari 2017

På grundskolenämndens senaste sammanträde presenterades kommunrevisorernas rapport ”Kommunens arbete angående rutiner, uppföljning och analys av frånvaro i grundskolan”.

På det stora hela sköter sig kommunens skolor bra men det spretar. Om vi ska kunna erbjuda en likvärdig utbildning så måste hantering av elevfrånvaro ha samma tyngd i alla skolor.

Vi kommer nu osökt in på en av mina käpphästar. Huddinges skolor måste bli bättre på att lära av varandra. Det gäller inte bara det kollegiala lärandet, överföring av metoder, pedagogik och kompetens mellan lärare.

Huddinge gör det bra. Vi har vår pedagogiska plattform, vi har mässan ”Huddinge visar” och vi har sajten ”Pedagog Huddinge”. De goda exemplen finns där. Nu gäller det att vi också får ut effekten av de här satsningarna. Det handlar lika mycket om att vilja ta tillvara och använda de goda exemplen som att dela med sig.

Det gäller i lika hög grad andra delar av den komplexa verksamhet som kallas grundskola. Vi har inte råd att uppfinna hjulet gång på gång. Vi måste utveckla vår förmåga att ta till oss och implementera framgångsrika metoder i vår egen verksamhet. Det gäller frånvarohantering såväl som sätt att minska matsvinnet.

Sedan 2011 då jag äntrade grundskolenämnden för första gången så har kommunen och dess skolor blivit mycket bättre men det finns fortfarande mer att göra. Jag kommer att fortsätta tjata om vikten av att ta till sig från andra och hoppas att grundskoleförvaltningen fortsätter tjatandet i sin tur.

Bo Källström (L), vice ordförande i grundskolenämnden