L som i lägre skatt

Huddingeborna ska inte behöva betala extra

Onsdag 27 juli 2016

L som i lägre skatt

Som liberaler är vårutgångspunkt att människor själva ska få behålla så mycket som möjligt av sin lön. Att jobba hårt och att vara entreprenör ska uppmuntras av samhället och det ska leda till riktiga kronor i plånboken som man sedan är fri att använda på det sätt man själv vill. Vi liberaler är övertygade om att det är bättre att människor själva får styra över sina resurser och prioriteringar istället för politiker.

Däremot är det självklart viktigt att vi har en bra och allmän välfärd. Vi är övertygade om att människor är beredda att avstå en del av sin lön i skatt, om de vet att detta leder till exempelvis bra skola, vård och omsorg. Detta leder ju nämligen i sin tur till att fler kan jobba och bidra till samhällets utveckling.

Till skillnad från många av partierna till vänster på den politiska skalan tror däremot inte vi liberaler att höjda skatter leder till högre skatteinkomster för en kommun och därmed bättre välfärd. Om skatten blir för hög så väljer man kanske att flytta till en annan kommun eller att jobba mindre hårt, något vi alla förlorar på i slutändan.

skattPå bilden syns den sammanlagda kommun- och landstingsskatten för alla kommuner i Stockholms län. För varje intjänad hundralapp betalar Huddinges invånare 31 kronor och 95 öre i skatt. Det är sjätte mest i hela länet.

Sedan vi tog över ansvaret för Huddinge 2006 har skatten förvisso sänkts med 36 öre per intjänad hundralapp, tillsammans med Alliansens sänkning av landstingsskatten gör det att en person med en månadslön på 25 000 kronor har omkring 1 650 kronor mer kvar i plånboken varje år (utöver det alla i Sverige fick genom Alliansregeringens jobbskatteavdrag). Detta har gjort att Huddinge gått från att ha länets tredje högsta skatt när Socialdemokraterna styrde 2006, till dagens alltså sjätte högsta skatt liberaler.

Vi liberaler ser ingen anledning till att Huddingeborna ska beskattas hårdare än länets övriga invånare och vill därför på sikt sänka kommunalskatten i Huddinge. Vi vill att invånarna både ska få mer i plånboken och en bättre välfärd, och är övertygade om att dessa saker går att förena.