Se alla

Kommunpolitik är inte att spela ”The Sims”

Fredag 16 september 2016

 

barn
Min yngsta dotter tycks dela ett gemensamt intresse med S+V+MP-gruppen i Huddinge Kommun. De gillar alla The Sims 4.

I datorspelet The Sims kan man sätta upp byggnader lite som man vill utan att behöva ta hänsyn till verkligheten. Där kan man laborera med storlek, utformning och placering. Man behöver inte ta hänsyn till avstånd, trafiksituation, grundförhållanden på tomten eller befolkningsunderlag. Det räcker med ett; ”det borde finnas en lämplig tomt – här, någonstans”.

Lite så känns det när man lyssnar på S+V+MP när de ondgör sig över de förslag över skoltomter som en hårt trängd förvaltning presenterar för grundskolenämnden. Samma ”det borde finnas” poppar också upp med en dåres envishet i kommunfullmäktige när de slutgiltiga besluten ska fattas.

Huddinge är en fantastisk kommun på många sätt. Närheten till både storstad och lantlig idyll är påtaglig. På 30 minuter byter du från betande kossor till pulserande storstadspuls. Dessa kontraster har dock ett pris och det stavas popularitet. Många familjer vill sätta ner sina bopålar i Huddinge.

Med familjer följer barn. De här barnen behöver, bland mycket annat, en skola att tillbringa tio extremt viktiga år i. Tio år då grunden ska läggas för att ge dem, varenda unge,  alla förutsättningar för att bli sitt bästa jag.

Eftersom deras föräldrar har valt att sätta ner sina bopålar där de har gjort så får vi – samhället – en utmaning att hantera. Hur ska vi – samhället – möta upp de här behoven?

Om någon är intresserad av hur kommunens politiker tar sig an dessa utmaningar så är de hjärtligt välkomna besöka kommunens hemsida. Då kommer den intresserade att se hur den styrande koalitionen, med ljus och lykta, söker kreativa lösningar på hur behovet att skolplatser ska bli tillfredsställt. Detta samtidigt som S+V+MP hänvisar till rekommendationer avseende skolgårdskvadratmeter/elev, optimal skolorganisationsstruktur/modellrektor och resonerande om huruvida F-6 är bättre än F-9 och hur många paralleller är i så fall optimalt?

Vi i den styrande koalitionen har ett något annorlunda angreppssätt. Vi vet att barnen bor där de bor, att de möjliga skoltomterna finns där de finns och utifrån dessa förutsättningar gör vi det bästa av situationen.  Vi jobbar med att identifiera möjliga skoltomter, förfinar planprocessen, för djup dialog med närliggande grannar och tänker kreativt kring trafiksituationen runt den tilltänkta skolan. Möjligen bommar vi någon gång en skolgårdskvadratmeter här eller där. Jag  tar dock den kvadratmeterförlusten med glädje om vi så fall har lyckats med att skapa fler skolplatser, Hellre en något mindre skolgårdsyta i Huddinge än en trång gårdsplan på Södermalm.

Bo Källström (L), vice ordförande i grundskolenämnden