J’accuse!!!

Kafkas ”Processen” och Hellers ”Moment 22” – i kubik

Onsdag 5 april 2023

Tänk dig att du har två jättebra förslag som med enkla medel skulle leda till att många unga huddingebor skulle få en liten bättre tillvaro.

Tänk dig också att du har en kommunal organisation som är redo att kroka arm med varandra och ingå partnerskap över förvaltningsgränserna för att tillsammans göra vardagslivet lite bättre för de här unga huddingeborna.

Tänk dig också hur frusterade dessa unga huddingebor skulle bli när de får veta att de här förslagen stoppas från att genomföras på grund av att förslagen kommer från fel avsändare.

Liberalerna i Huddinge har väckt två så kallade nämndinitiativ. Ett nämndinitiativ är reglerat i lagen och säger att alla kommunalt förtroendevalda kan föreslå olika beslut i de organ de är förtroendevalda till.

Det första initiativet handlade om att ett samarbete mellan en grundskola och ett gymnasium för att erbjuda särskilt begåvade och högpresterande matteelever möjligheten att ha en av veckans mattetimmar på en gymnasieskola med en gymnasielärare och med gymnasiematematik.

Det andra initiativet handlar om att frigöra tider i idrottshallar och gymnastiksalar för föreningsliv och allmänhet. När skolorna inte har schemalagda lektioner så borde andra huddingebor kunna använda de lediga tiderna.

Vi började med att ta upp de här förslagen i de nämnder som ansvarar för verksamheterna, det vill säga grundskolenämnden och gymnasie- och arbetsmarknadsnämnden. De två nämnderna kunde enkelt ge sina förvaltningar i uppdrag att samarbeta kring både matteundervisning och frigörande av idrottshallstimmar.

I stället för att tycka att det var bra förslag som skulle göra Huddinge ännu bättre ”hittade” vänsterstyret olika skäl till att inte gå vidare med förslagen. Även om det man kan ha synpunkter på hur förslagen utformats så har ordförande i nämnden alla möjligheter i världen att formulera yrkanden som bidrar till att förslagen kan genomföras.

Liberalerna tog då frågan vidare till nästa nivå, på ”inrådan” av ordförande i respektive nämnd. Nästa nivå är kommunstyrelsen där ordförande i princip säger  att ”det här kan inte vi besluta om eftersom det handlar om verksamhet som andra nämnder ansvarar för”. Även i kommunstyrelsen skulle ordförande om ordförande var genuint intresserad kunna komma med förslag som skulle ha möjliggjort att Liberalernas förslag skulle ha kunnat komma både idrottare och matteälskare till godo.

Nu kommer nästa litterära referens och den referensen är till Emile Zola. Jag anklagar vänsterstyret för att bortse från vad som är bäst för huddingeborna enkom av prestigeskäl. Goda idéer stoppas inte på grund av innehållet utan på grund av avsändaren. I värsta fall är de inte ens intresserade av att göra något eftersom de inte ens tar chansen att ta åt sig äran för förslagen.

Liberalerna Huddinge kommer att fortsätta driva båda de här frågorna. Synd bara att så mycket tid hinner gå till spillo innebärande att många tränings- och mattetimmer går förlorade för de människor vi är satta att representera- huddingeborna.

#hupol