Huddinge behöver fler fotbollsplaner

Vi vill se en fullstor fotbollsplan i projekt Sjödalen.

Onsdag 23 november 2022

Fotboll är en mycket populär sport. Både vad gäller föreningsspel och spontanspel. För många barn och unga är fotboll också en lättillgänglig och given rastaktivitet. För Liberalerna är det viktigt att säkra tillgången till bra fotbollsplaner som är tillräckligt stora för att tillgodose det behov som finns. Både idag och i framtiden.

I ett inlämnat Huddingeförslag som undertecknats av 100 Huddingebor efterfrågas en fullstor fotbollsplan i projekt Sjödalen, i centrala Huddinge.

En fullstor 11-spelsplan i projekt Sjödalen vore det enda rimliga – ur behovsperspektiv. En sådan plan kan i sin tur ge rum för två 7-spelsmatcher samtidigt och utgör en utmärkt spontanidrottsyta under dagtid för bland annat spelglada skolelever.

På grund av befintliga riktlinjer för friyta vid skolor och förskolor är det inte möjligt att förena behovet av en ny fullstor fotbollsplan med dessa riktlinjer. Vi menar på att dessa riktlinjer är för restriktiva vad gäller bedömningen att fotbollsplaner som tidvis är schemalagda för idrott och hälsa inte får räknas in i friytan för förskolor och skolor. I det här fallet har Boverkets riktlinjer indirekt en hämmande effekt på folkhälsan.

Det är dags att se Boverkets riktlinjer precis som de är – nämligen riktlinjer att sträva mot. Men i fallet där Huddinge kommuns fotbollslirare ska inte gå miste om möjligheten att få utöva sin favoritidrott så bör vi tänka om. Huddinge kommun har en betydande brist på fotbollsplaner och då ska inte Boverkets rekommendationer stå i vägen för de möjligheter vi har att råda bot på bristen.