Oppositionen prioriterar barn och äldres trygghet

Från vänster; Ingalill Söderberg (Dp), Bo Källström (L), Daniel Dronjak (M) och Karl Henriksson (Kd).

Moderaterna, Drevvikenpartiet, Liberalerna och Kristdemokraterna lägger idag gemensamt sin första skuggbudget efter valet.

Den största satsningen går till Huddinges elever med 30 miljoner som öronmärks för att anställa fler lärare. 14 miljoner satsas på fler förskollärare som ska möjliggöra mindre barngrupper. Det är i det närmaste är en dubblering av den satsning som ligger i vänsterstyrets budgetförslag. Överskottsmålet på 2 procent uppnås.

I den gemensamma budgeten vill de blålila partierna fortsätta satsa på en meningsfull fritid för barn och unga. Antalet barn som är aktiva i föreningslivet är lägre i våra utsatta områden, framför allt bland flickor. Därför är det dags att ta fram förslag och idéer för att få fler flickor att idrotta. För att alla barn och unga ska ha ett välmående Huddinge att springa och leka i satsas mer på miljön genom extra medel till att återställa våtmarker.

– Kultur- och fritid är enormt viktigt för både folkhälsa och samhällsgemenskap och gör det möjligt för våra barn att orka med skolan och föräldrarnas tjat. Föräldrarnas plånböcker ska inte vara ett hinder för om våra barn och unga ska kunna idrotta och det känns bra att vi i vårt förslag kan öppna idrottens värld för fler. En fritidsbank är bra inte bara för de som får möjligheten att testa nya sporter. Det är bra för den cirkulära ekonomin och för oss med förråd fyllda sportutrustning vi inte längre använder, säger Bo Källström, oppositionsråd för Liberalerna.

Läs hela pressmeddelandet här.