Huddinge behöver en ny idrottshall med publikkapacitet

Fredag 5 augusti 2022

Liberalerna Huddinge har länge drivit frågan om en ny modern simanläggning och nu är den nya hallen äntligen på väg att infrias. Det aktualiserar också frågan om hur vi kan skapa bästa möjliga förutsättningar för de andra idrotterna som huserar i Huddingehallen.

Sedan Huddingehallen började byggas har kommunen mer än fördubblats befolkningsmässigt och det finns ett stort behov av idrottsanläggningar för kommunens många idrottsföreningar. Huddinge saknar också en idrottshall med tillräcklig publikkapacitet för matchspel i de högsta serierna.

Därför föreslår Huddingeliberalerna att kommunen i samband med projekteringen av den nya simanläggningen också påbörjar planerandet av en ny idrottshall i anslutning till simanläggningen. En idrottshall med publikkapacitet nog för spel i de högsta serierna inom handboll, basket och innebandy. I planeringen ingår också att säkerställa behoven för övriga föreningar som är verksamma i Huddingehallen idag, antingen i den nya hallen eller i andra lokaler.

En ny simhall och ny idrottshall innebär också att utvecklingen av området kring Kvarnbergsplan kan intensifieras. Nya bostäder, verksamhetslokaler och trivsam utemiljö innebär att området blir attraktivare och bidrar till finansieringen av de nya idrottsanläggningarna.

Huddingeliberalerna: En simhall räcker inte – bygg även en ny idrottshall