Det behövs en fotbollshall i Huddinge

Tisdag 6 september 2022

Fotboll är den idrott som engagerar flest barn, både tjejer och killar, i Huddinge och måste därför ges rätt förutsättningar att utvecklas.

Fotboll har utvecklats till att bli en året runt-idrott. Därför behöver Huddinge förbättra våra föreningars möjligheter till träning och matcher även vintertid. Huddinge behöver med andra ord en fotbollsanläggning för vinterbruk. Ur klimat-, miljö- och driftkostnadssynpunkt menar Liberalerna att en fotbollshall är mest lämplig.

En fotbollshall gynnar även övriga inomhusidrotter eftersom tider kan frigöras i idrottshallar när fotbollen flyttar in i fotbollshallen.

I dag råder det en brist på fotbollsplaner i Huddinge och Liberalerna vill därför ta fram en ekonomiskt hållbar plan för hur kommunen ska komma ikapp behoven, i alla kommundelar.

Med andra ord så måste idrottsanläggningar få större tyngd i samhällsplaneringen än den har idag. Kommunen behöver arbeta med nyckeltal och riktlinjer för när anläggningar för såväl organiserad föreningsidrott som spontanidrottande ska
planeras och anläggas på samma sätt som vi har riktlinjer för bland annat förskolor och skolor.

Läs mer i pressmeddelandet.