Börja vaccinera 12-åringarna nu!

Måndag 6 september 2021

Öka vaccinationerna i Huddinge

Snart har 75% av Huddingeborna vaccinerats mot covid-19. Det är bra, för nu ökar smittspridningen igen.

Vaccineringen mot covid-19 är mycket effektiv. Det visar både studier och smittskyddsläget i vårt län. Antalet inläggningar på sjukhusen ökar och de som läggs in är nästan uteslutande ovaccinerade eller har bara tagit en spruta.

För att förhindra smittspridning och ytterligare utbrott är det viktigt att alla vaccinerar sig så snabbt som möjligt. Vår förhoppning är att vaccinera så många som möjligt för att minska smittspridningen i skolorna. Vi vill därför också vaccinera 12-15-åringar, men behöver ett beslut av regeringen för att kunna sätta igång. Den vaccineringen skulle kunna utföras snabbt och effektivt på skolorna.

Det mesta talar för att skyddet mot covid-19 avtar med tiden. Vi vet inte exakt hur lång tid det tar, men i flera andra länder har man nu inlett vaccineringen med en tredje dos. Vi menar att vi inte borde ta några risker i Sverige heller, utan inleda vaccineringen med dos 3 för äldre och personer med underliggande sjukdomar.

Tyvärr har regeringen och Folkhälsomyndigheten inte fattat de nödvändiga beslut som krävs. Vi måste få veta om, när och hur vaccineringen ska ske, vilka grupper som ska vaccineras och hur den ska finansieras.

Region Stockholm har en stor och väl fungerande organisation för vaccineringar och har möjlighet att vaccinera mera. Våra samarbetspartners har tusentals anställda som gör ett fantastiskt jobb i kampen mot covid-19. Det vore dumt att inte använda de lediga vaccinationstider och det vaccin som finns för att ytterligare skydda Huddingeborna mot pandemin.