Besök hos Huddinge AIS vid Källbrinks IP

Torsdag 19 maj 2016

Källbrink Huddinge AISI min personliga planering för denna mandatperiod har jag åtagit mig att göra flera besök hos våra idrottsföreningar och då med fokus på tjejers och kvinnors idrottande och förutsättningarna för detta. Mitt första besök var hos Huddinge AIS vid Källbrinks IP och efter en skön promenad från centrala Huddinge kom jag fram till deras kansli vid 11-tiden förra torsdagen (12/5). Där träffade jag, och fikade med, Anki Lindström och Mikael Wirstedt från föreningen.

Syftet med dessa besök (detta var som sagt det första av flera) är att ”ta tempen” på idrottsföreningarna i kommunen; vad är de nöjda med? vad vill de se mera av? vilka anläggningar/andra lokaler har de behov av inför framtiden? vilka satsningar vill man göra? bidrar man med något då det gäller våra nya Huddingebor –  d.v.s. de ensamkommande flyktingbarnen och andra flyktingar? hur jämställdheten ser ut i föreningen? och så vidare!

Huddinge AIS är en friidrottsförening som grundades 1955 och firade alltså sina sextio första år i fjol.

Idag har föreningen cirka 1 200 medlemmar och könsfördelningen är 50/50. Intressant, och lite ovanligt, är att HAIS gärna tar emot ”nybörjare” i tonåren – något som är nästintill omöjligt i exemelvis fotbollsföreningar där det ofta krävs att man börjar i tidig ålder.

Föreningen har en fantastisk anläggning i Källbrinks IP som med sin naturskönt placerade (ja, faktiskt) friidrottsplan i skogskanten är hur attraktiv som helst. Dessutom finns inom området ett helt kluster av olika anläggningar, tennishall, fotbollsplaner och kastplan. Fem föreningar är idag aktiva vidKällbrink och man har en lös allians för att diskutera gemensamma frågor. De föreningar som är aktiva är, förutom HAIS, Spårvägen cykel, Snättringe orientering, Huddinge IF (fotboll) och Huddinge tennisklubb.

Källbrinks IP

HAIS har ”Sport Camp” på somrarna för att barn och ungdomar ska kunna komma dit och pröva på – detta brukar pågå under tre sommarveckor. Nu har föreningen även börjat med en löpningssatsning för nyanlända i Flemingsberg, än så länge har detta bara pågått i tre veckor och med lite trög start. Men man fortsätter och har gott hopp om att satsningen ska bli framgångsrik. Per Synnerman från HAIS ansvarar för denna del.

När det gäller anläggningsfrågorna så skulle man gärna från HAIS sida gärna se en utbyggnad uppe vid friidrottsarenan för att kunna erbjuda framförallt de unga friidrottarna bättre träningsmöjligheter. Det kan komma att betyda att man avstår från nuvarande kastplan som i så fall kan erbjudas till någon annan förening. Här skulle jag gärna vilja se en cricketplan – att utöka Källbrinks IP med cricket skulle bidra till en fantastisk mångfald inom idrotten i centrala Huddinge.

Källbrinks kastplan

På önskelistan står också en ny kanslibyggnad med gym. I kanslidelen skulle alla aktiva föreningar få plats, och det nya gymmet skulle kunna bli både större och framförallt ljusare! Det nuvarande gymmet har föreningen byggt på egen hand och med egna resurser.

I sitt klubbhus finns också ett speciellt rum för medlemmarna och där fann jag denna klenod; nostalgin flödade!

Huddinge AIS TV

Efter en dryg timme av god samvaro och nyttiga diskussioner promenerade jag tillbaka till kommunhuset. Idag (19/5) träffade jag Huddinge hockeys innebandysektion för flickor. De har sjutton lag (!) och är mycket framgångsrika! Därefter, den första juni, blir det studiebesök i Skogås rackethall och träff med badmintonklubbens ordförande Mia Lekberg. Fler rapporter är alltså att vänta.

Vibeke Bildt (L)
Ordförande i kultur- och fritidsnämnden