Vi står bakom utvecklingsplanen för centrala Huddinge, kommundelarna Sjödalen & Fullersta

- Men vi vill gå längre med viktiga trafikförbättringar!

Torsdag 9 december 2021

Liberalerna ställer sig bakom utvecklingsplanen för centrala Huddinge. I Liberalernas protokollsanteckning till ärendet berättar vi dock att vi gärna hade sett ett större grepp kring kollektivtrafikförbättringar i utvecklingsplanen.

I utvecklingsplanens rekommenderas att säkerställa cykel- och busstrafiken i den kommande planering för området längs med Åvägen. Vi liberaler ställer oss bakom den rekommendationen, men anser att vi ska ta ett större grepp genom att förlänga det säkerställandet till att även omfatta Åvägens förlängning till Kungens Kurva.

Det vore bra för Glömstaborna, bra för Snättringeborna, bra för Segeltorpsborna och framför allt bra för de stackare som ligger fastspända i ambulansen på Glömstavägen!

Vi vill se en elektrifierad busslinje Huddinge c – Kungens Kurva                                                                     Med en elektrifierad busslinje från Huddinge C till Kungens Kurva på den befintliga asfaltsvägen avlastas såväl Glömstavägen som Häradsvägen på onödig trafik. Samtidigt får boende i Huddinge och Fullersta närmare till handels- och upplevelseutbudet i den kommande regionala stadskärnan i Kungens Kurva.

Ny busshållplats vid naturreservatet Gömmaren                                                                                            Med en hållplats i gömmarreservatet kommer fler besökare att kunna ta del av allt som Gömmarskogen har att erbjuda.

På så sätt kan vi förbättra trafiksituationen. Inte bara i planeringsområdet, utan även för boende i Glömsta, Stuvsta och Snättringe.

……………………………………………………………………………………………………………………

Faktaruta; Utvecklingsplan

Utvecklingsplan för kommundelarna Sjödalen och Fullersta godkändes vid förra kommunstyrelsesammanträdet den 2 december. Syftet med planen är att visa önskad utveckling fram till 2050 eller ännu längre. Den största andelen nytillskott av bebyggelse föreslås i centrumkärnan, i Storängen och vid Kvarnbergsplan. Utvecklingsplanen ska vara ett stöd i det fortsatta arbetet med att utveckla centrala Huddinge mot en hållbar, grön och attraktiv stadsmiljö där människan, mötesplatserna, grönskan och det enkla vardagslivet är i centrum.

”I centrala Huddinge känner du dig hemma. Här är människan, mötesplatserna, grönskan och det enkla vardagslivet i centrum. I centrala Huddinge har du småstadens fördelar med storstadens utbud inpå knuten. Mycket finns på gångavstånd, det mesta på cykelavstånd och allt på pendlingsavstånd. – I centrala Huddinge skapar vi hemlängtan.” Vision för utvecklingsplanen.