Se alla

Svar på fråga om ny cykelväg mellan Skärholmen och Kungens kurva

Tisdag 4 april 2017

På Huddinge kommunfullmäktiges senaste sammanträde svarade vårt kommunalråd Malin Danielsson på ett antal frågor från Miljöpartiet om den nya gång- och cykelbron med tillhörande cykelväg mellan Skärholmen och Kungens kurva. Frågorna var grundade i ett blogginlägg som finns att läsa här. Svaret finns att läsa nedan:

 

Svar på interpellation ställd av Anders Abel (MP) om utformning av ny cykelväg mellan Skärholmen och Kungens kurva.

Om frågan:

För närvarande byggs Förbifart Stockholm i syfte att avlasta det överbelastade vägnätet i Stockholms län. Förbifarten kommer att underlätta vardagen för många människor när den är klar, men innebär även, precis som alla typer av byggprojekt, vissa besvär under själva byggtiden.

Bland annat innebär byggandet av infartstunnlarna att gång- och cykeltunneln mellan Kungens kurva och Skärholmen stängs under cirka fem år. För att kompensera för detta, samt för att minska motorvägens barriäreffekter även när tunneln åter öppnas, byggde Trafikverket därför den nya gång- och cykelbron i höjd med Heron city.

I samband med bygget av Förbifart Stockholm kommer även det regionala cykelstråket som löper genom Kungens kurva att få en genare dragning från trafikplats Lindvreten, längs E4/E20 fram till Dialoggatan (där den ska ansluta till det befintliga cykelstråket), i syfte att göra cykelpendlingen smidigare och snabbare. Detta eftersom sprängningsarbeten för exempelvis byggtrafik i samband med Förbifartens byggande ändå kommer att göras.

Den nya sträckningen innebär, förutom att det blir en kortare sträcka att cykla, även att alla fördröjningar som idag uppstår för cyklisterna vid in-/utfarterna, busshållplatserna samt vid cykelöverfarten på Dialoggatan försvinner. Det nya stråket blir cirka 400 meter kortare än det befintliga regionala cykelstråket och detta i kombination med en mer gynnsam topografi gör att sträckan mellan trafikplats Lindvreten och Dialoggatan kommer att ta ungefär hälften så lång tid att cykla som idag.

När byggarbetet är färdigt kommer med andra ord en ny, bred och modern cykelväg att finnas på plats.

 

Svar på frågorna:

Hur ser du på att etablerad standard i kommunens cykelplan och den regionala cykelplanen vad gäller bl.a. breddmått inte följts?

Det är givetvis beklagligt att den nuvarande vägen inte uppfyller cykelplanens standard, men i detta fall kan vi inte göra annat innan Förbifartens arbeten är slutförda i området och det nya stråket längs E4/E20 kan byggas.

Hur ser du på utformningen av belysningen på bron, samt placering av lyktstolpar?

Självklart ska belysningen fylla sitt syfte och skapa trygghet och bättre framkomlighet. Enligt de uppgifter jag fått kommer dessa att riktas om för att ge en betydligt bättre ljusspridning än den nuvarande. Placeringen och anläggningen av belysningsstolparna gjorde att cykelbanans bredd uppfattats som otydlig och detta planerar man att åtgärda, förmodligen med hjälp av målning av symboler för att tydliggöra var det är cykel- respektive gångbana.

Hur ser du på att man använder betongplattor som underlag för cykeltrafik?

Det är inte optimalt som cykelunderlag men är gjort i syfte att signalera att blandtrafik, det vill säga korsande gångtrafikanter och/eller korsande cykeltrafik, kan förekomma. Detta är gjort för att höja trafiksäkerheten för såväl gående som cyklister, vilket är viktigt inte minst på grund av de många barn som besöker Heron city.

Hur ser du på att man på ett cykelstråk har en passage där endast gångfart är tillåten?

Kommunen äger inte marken för denna del av sträckningen utan det är ett torg framför Heron city. Området som är skyltat som gågata där inga bilar får köra men där cykel får framföras i gångfart (ca 7 km/tim). Självklart är det ur ett cykelperspektiv inte optimalt att en del av cykelstråket har denna fartbegränsning, men det är den enda lösning som kunnat förhandlas fram i projektet. Även här har säkerheten för gående, inte minst barn, tagits i beaktande.

Alternativet till att ha denna passage där enbart gångfart tillåts hade varit att ha ett ”glapp” i sträckningen. Nu är stråket sammanhängande, vilket har varit en viktig del i planeringen. När det nya cykelstråket längs E4/E20 är färdigt kommer inte torget framför Heron city längre behöva ianspråktas och då kommer vi således ha ett sammanhängande stråk som inte har en passage där endast gångfart tillåts.