Snart slipper vi blanketter från skolan!

Onsdag 18 oktober 2023

Huddinge kommun är en fantastisk kommun att bo i, men vi har mycket kvar att göra på många olika plan för att underlätta för boende att bo, leva och verka i kommunen. Inte minst när det kommer till digitalisering.

Som förälder behöver man varje år lämna diverse olika uppgifter om sina barn till skolan varje år, trots att de här uppgifterna man lämnade förra året inte har ändrats. Uppgifterna ska lämnas på pappersblanketter som skickas med i barnens för att sedan tas emot av skolan för att sorteras in i någon pärm.

I en insändare till Mitt i Huddinge uppmanade Shadi Domat (L) nuvarande styre i Huddinge att se över hur vi kan digitalisera dessa processer. Att fylla i fyra blanketter per barn varje år med exakt samma uppgifter gång på gång, kan inte förknippas med förenkling av föräldrarnas vardag eller för den delen respekt för lärarnas tid.

Nu verkar som om uppmaningen leder till resultat. I ett svar på Shadis insändare verkar det som om vänsterstyret valt att lyssna på uppmaningen. Som alltid, så är det tydligen inte vi som driver på frågor enligt styret, utan det ”har detta varit ett mål sedan tidigare”, men Liberalerna är nöjda så länge det händer något.

Liberalerna i Huddinge arbetar med konkret politik för Huddinges alla boende. Jag och Liberalerna kommer att fortsätta arbeta för att förenkla folkets vardag, öka tryggheten, stärka skolan och bygga en företagsvänlig kommun.