Skyddade boenden är på allvar

Hudinge kommun ska upphandla skyddade boenden. Då väljer Vänsterstyret att ge ledamöterna i Kommunstyrelsens arbetsutskott ett dygn på sig för att sätta sig in i beslutsunderlagen.

Måndag 30 januari 2023

Allt för många barn och vuxna lever i förhållanden där fysiskt och psykiskt våld dominerar tillvaron. I allt för många fall är det rent ut sagt livsviktigt att kommunen kan tillhandahålla ett skyddat boende.

Att Huddinge kommun säkrar tillgången till kvalitativa skyddade boenden är givetvis något vi i Liberalerna Huddinge är de första att applådera. Vi vill stärka samarbetet med våra grannkommuner men också med andra kommuner ute i landet när hotbilden så kräver.

Därför blir vi rejält överraskade över det nya vänsterstyrets hantering av en så viktig fråga, i en del fall livsviktigt!!

De personer som är satta att fatta ett sådant här viktigt beslut får ta del av beslutsunderlagen 13:18 dagen innan sammanträdet. Hur tänker sig vänsterstyret att de olika partiföreträdarna ska hinna sätta sig in i ärendet, diskutera inom partiet och lyssna med exempelvis kvinnojouren hur den nya strategin påverkar deras verksamhet?

Man blir ju inte heller lugnare då vi inte ens kan få svar på mycket relevanta frågor under sittande möte. Ingen i kommunorganisationen verkar till exempel veta varför ROKS (Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige) valt att inte delta i upphandlingen. Inte heller verkar man ha tagit reda på varför en kommun som var drivande vid förra upphandlingen nu har valt att stå utanför.

Man vill också från vänsterstyrets sida låta påskina att kvinnojouren är tillfreds med situationen för det är den inte. Upphandlingsstrategin må vara acceptabel men följderna av densamma öppnar en hel del frågetecken kring långsiktig finansiering av hela verksamheten, inte bara det skyddade boendet.

Liberalerna Huddinge vill för övrigt säkerställa långsiktiga spelregler inklusive finaisering för våra kvinno- och tjejjourer.

Liberalerna Huddinge vägrar att delta i ett så (livs)viktigt beslut på så lösa boliner. Våldsutsatta kvinnor och barn förtjänar att så pass betydelsefulla frågor behandlas seriöst, inte skandalöst!