Skickliga lärare ska ha bra betalt

Torsdag 15 december 2016

debattI tisdags sammanträdde Huddinge kommuns grundskolenämnd för sista gången under år 2016. Vi nämndsledamöter fick en mycket bra presentation från barn- och utbildningsförvaltningens personalchef kring lärarlönelyftet, en av få ”reformer” på utbildningsområdet som sittande regering lyckats producera under mandatperioden.

I grund och botten är intentionen med ”reformen” bra. Att vara en skicklig och utbildad lärare, som hanterar nyckeln till Sveriges framtida välstånd, ska uppmärksammas och belönas. När man anstränger sig lite extra ska det synas, även i plånboken. Det ska löna sig att utbilda sig, kompetensutvecklas och kompetensutveckla sina kollegor. Det är lika giltigt i lärarbranschen som i alla andra branscher. Leverans ger ”leverage”.

Skolverket har fastställt vissa grundläggande krav för att kunna ta del av lärarlönelyftet. Ett av dem är att lönepåslaget i genomsnitt ska vara mellan 2 500-3 500 kronor per månad. Det totala bidraget från staten per kommun baseras på antal elever. I Huddinges fall handlar det om 31 miljoner kronor.

Utfallet av förhandlingarna i Huddinge mellan fack och arbetsgivare blev i korthet att man valde att lägga sig på lägsta möjliga genomsnittliga påslag det vill säga 2 500 kronor per månad. Förhandlingsutfallet blev också att alla som anställda som fick ta del av ”reformen” fick samma påslag, alltså dessa 2 500 kronor per månad.

Jag tycker att man definitivt kan ifrågasätta förhandlingsutfallet i Huddinge kommun. I min värld är pengar i plånboken en (mycket viktig) drivkraft i individens ansträngningar (den drivkraften motverkas dock av regeringens skattepolitik med sänkt brytpunkt, bibehållande av värnskatt etc.).

Att få ett erkännande i form av ett substantiellt lönepåslag när man lämnat ett substantiellt bidrag till Huddinges och Sveriges framtida välstånd sporrar både den som levererat och de som har potentialen att leverera. Jag hade hellre sett att fack och arbetsgivare hade kommit överens om genomsnittspåslaget 3 500 kronor per månad och med ett individuellt, differentierat lönepåslag baserat på de individuella lärarnas bidrag till Huddinges och Sveriges framtida välstånd.

Bo Källström
ordförande Liberalerna Huddinge