Prioritera kvalificerade förskolelärare före små barngrupper
Torsdag 16 februari 2017
I Svenska Dagbladet förra veckan kunde man läsa en stor artikel om barngruppernas storlek i förskolan. Flera förskolechefer pekade på att de nya riktmärkena från Skolverket är orealistiska i storstadsregionerna där det råder brist på personal och där befolkningen (och antal barn) växer. Men flera tyckte inte ens att just barngruppens storlek var det viktigaste för verksamhetens kvalitet. I artikeln säger Ulla Messing, förskolechef i Kärrtorp i Stockholm:
”Jag prioriterar att ha en hög förskollärartäthet. Det är jätteviktigt för kvaliteten. När jag pratar med mina anställda så är det nåt vi har som en gemensam syn. Hellre några barn till och förskollärarkolleger”.
Så resonerar också vi liberaler i förskolenämnden i Huddinge. Att ensidigt prioritera barngruppens storlek är inte receptet för bästa möjliga kvalitet i våra förskolor. Om man ska prioritera färre barn per vuxen måste man bortprioritera nåt annat, till exempel att ha flera förskollärare.
Huddinge är en kommun som växer snabbt, och därför måste vi ständigt fokusera på att bygga förskolor i tillräcklig takt, och undvika att en förskolekö växer fram. Det är en tillräcklig utmaning att få fram placeringar till alla barn. Att ha minskade barngrupper som det primära kvalitetshöjande målet är därför i bästa fall verkningslöst, och har i värsta fall negativ effekt på de andra kvalitetspåverkande faktorerna såsom andel förskolelärare.
S+MP regeringen och KD i Huddinge har blivit nästan besatta av barngruppernas storlek, framför alla andra faktorer som har minst lika stor effekt på verksamhets kvalité.
Vi tycker att fokus istället bör ligger på att få in fler förskollärare i Huddinges förskolor – kommunen är just nu bland de absolut sämsta i Stockholms län när det gäller detta – samt att investera i inomhusmiljön, ofta benämnt som den ”tredje pedagogen”, efter förskoleläraren och barnet själv.
Chris Smith (L)
Ersättare i förskolenämnden