Vistaberg

Vistaberg är en modern trädgårdsstad bara ett stenkast från huvudstaden. I Vistaberg trivs barnfamiljer eftersom både storstad och natur återfinns på några minuter. Så som i de flesta moderna bostadsområden finns det lite barnsjukdomar som behöver rättas till. I Vistaberg ska det vara möjligt att bli sitt bästa jag med bra skolor och förskolor, natur inpå knuten, organiserat idrottsliv såväl som spontan rörelse och närservice i form butiker och matställen.

Liberalerna vill:

• Närservice! En av de mest efterfrågade utvecklingspunkterna i Vistaberg.
  • Vista Skogshöjd behövs, men se till att arkitektur och byggnadsvolym anpassas till omgivningen.
  • Eldriven busslinje mellan Huddinge C och Kungens Kurva för att avlasta Glömstavägen
  • Bygg en gångväg till Källsbrinks IP för att kunna aktivera de äldre barnen
  • Säker väg för alla till Gömmaren
  • Komplettera Honungsparken med ”plaskis”
  • Trafiksituationen vid Vistaskolan är problematisk, speciellt på morgonen. Vi vill därför se över trafiksituationen vid skolan.

I Vistaberg ska du kunna leva livet hela livet. När barnen flyger ur boet ska det finnas första boenden att flyga till och när föräldrarna tycker att huset blivit öde och tomt ska det finnas boenden som passar, till exempel lägenhet eller seniorboenden. Även vid separationer ska det finnas möjligheter för båda att bo kvar i, inte minst för barnens skull.

Där behöver vi komplettera med andra bostadstyper. Det är därför som vi tycker att Vista skogshöjd kan bli ett bra komplement vad gäller bostadstyper. Ännu viktigare i planeringen av Vista Skogshöjd är att se till att Vistaberg får verksamhetslokaler så att Vistaberg får närservice exempelvis matvarubutik. Vista skogshöjd ska självklart ha bostadsvolymer och arkitektur som harmonierar med befintlig bebyggelse och naturen.

I närheten av Vistaberg byggs nu såväl padelhall som beachvolleyanläggning. Eftersom Liberalerna vill ha ett rörligare Huddinge så är vi glada för det tillskottet men vi vill gå längre. Vi vill att alla Vistabor ska få en säker väg till Gömmaren och när vi bygger Vista Skogshöjd så ser vi till att det finns en för alla tillgänglig gångväg till Källbrinks IP.

Det behövs mer utomhusaktiviteter i Vistaberg. Därför vill liberalerna ser över möjligheten att ha en liten ”plaskis” i Honungsparken med vattenlek på sommaren och kanske lite is vintertid.

Trafiksituationen vid Vistaskolan är problematisk, speciellt på morgonen samt vid hämtning av barn från skola och förskola. Vi vill därför se över trafiksituationen vid skolor och förskolor.