Se alla

Utbildning

I Möjligheternas Huddinge sätter vi skolan först.

Skola och utbildning lägger grunden för framtiden. Utbildning är den viktigaste faktorn för att ge människan möjlighet att leva i frihet. Vi sätter därför skolan först och fortsätter kämpa för fler lärare, bättre tillgång till läromedel och en lugn och trygg skolmiljö.

Utbildning och kunskap är den viktigaste faktorn för att ge människan möjlighet att leva i frihet. Utbildning och kunskap ger människan de verktyg hen behöver för att ta sig över de hinder som står i vägen för livsmålen. Därför prioriterar Liberalerna alltid skolan.

Liberalerna vill:

  • Skolan först! Liberalerna är garanten för att fokus är på skolans kärnuppdrag: att ge våra barn och unga en bra utbildning.
  • För barn i behov av särskilt stöd ska det finnas specialpedagoger och speciallärare.
  • Elever med höga ambitioner, högpresterande och särskilt begåvade elever ska utmanas att nå högre.
  • Det ska vara tydligt för barn och förälder vad som krävs av eleven för att klara skolan.
  • Avlasta lärare från uppgifter som andra kan göra, exempelvis genom fler lärarassistenter och socialpedagoger.
  • Alla har rätt till aktuella läromedel även i bokform.
  • Elevhälsan kan utvecklas och bli mer tillgänglig. Eftersom psykisk ohälsa ökar bland unga behöver personalen förmåga att se tidiga tecken på psykisk ohälsa.
  • Eftersom språket är nyckeln till framgång såväl i skolan som i livet behövs språkutveckling exempelvis i form språkförskola.
  • För elever som behöver ett mer omfattande stöd för att klara skolan ska det erbjudas flera alternativ. Därför behöver Huddinge undersöka behovet av särskilda undervisningsgrupper och resursskolor för att fler elever ska få rätt stöd.
  • Utreda spetsklasser
  • Ta fram en strategi för att Huddinge ska ha Sveriges bästa skolor senast 2030
  • Höja lärartätheten med behöriga och skickliga lärare

 

Förskolan är första steget i barnens utbildningsresa och en viktig pedagogisk verksamhet som ska vara tillgänglig för alla barn. Alla barn är nyfikna och vill veta mer och förskolan ska ha en genomtänkt pedagogisk plan för varje barn.

Grundskolan ska ge alla barn och elever kunskap och verktyg de behöver för att bli sitt bästa jag. Därför ska eleverna mötas av skickliga lärare med höga förväntningar och undervisning som anpassas efter varje elev. Skolan ska se till så att alla når godkända resultat och att alla elever utmanas att utvecklas och nå högre betyg.

Gymnasieskolan ska ge alla elever den kunskapsmässiga grunden för vuxenlivet, vare sig det handlar om att påbörja arbetslivet eller att gå vidare till högre studier. Huddinges gymnasier ska ha en kvalité och mångsidighet som gör alla elever förberedda för vuxenlivet.

Huddinge behöver fler invånare med examen från universitet eller högskola. Samhälle och arbetsliv kräver mer och mer kompetens. Högre lärosäten gör Huddinge attraktivt både för de som vill bo här och för att locka företag till etablering i kommunen.

Förändringstakten i samhället är hög och vi måste alla vara beredda på att växla både arbetsuppgifter och yrkesval. Huddinge måste ge goda möjligheter för det livslånga lärandet genom både vuxenutbildning och folkbildningen

Huddinge har ett bra utbildningsväsende både i kommunens egen regi, men även genom fristående aktörer och akademier. För att bli en ännu bättre skolkommun behöver vi komma till rätta med ett antal problem.

Våra förskolor behöver höja den pedagogiska profilen. I dag har alltför få av förskolepersonalen dokumenterad pedagogisk kompetens. Förskolorna behöver både fler förskollärare och utbildade barnskötare. I vissa områden är också språkförmågan låg vilket är ett problem både för barnen på lång sikt och i den dagliga kontakten med föräldrar.

Det är också för stor resultatskillnad mellan skolor och inom skolor. Än mer fokus behöver läggas på att utjämna dessa skillnader. Därför måste vi se till att de skickligaste lärarna arbetar i de skolor som har de största utmaningarna.

Fler gymnasieelever måste klara sin examen inom tre år. Det är fullt naturligt att vissa elever gör ett felaktigt linjeval och väljer att byta inriktning men det är inte acceptabelt med studietider över fyra år.

Elever i behov av särskilt stöd ska upptäckas tidigt, ofta går det att upptäcka redan i förskolan och resurser ska sättas in direkt. Högpresterande och särskilt begåvade barn och elever ska ges utmaning utifrån sina förutsättningar.

Ingen elev ska bege sig till skolan med en klump i magen. Nolltolerans mot mobbning och kränkande behandling är en självklarhet och alla elever ska känna att det finns vuxna som de kan anförtro sig till.

 

I Möjligheternas Huddinge får alla undervisning utifrån sina förutsättningar

För att varje barn och elev ska bli sitt bästa jag så krävs det att undervisningen anpassas efter varje elev och att eleven utmanas utifrån sina egna förutsättningar.

Elever som är i behov av extra stöd ska fångas upp och resurser ska sättas in så tidigt som möjligt. Därför vill vi bland annat att dyslexiutredningar ska kunna genomföras tidigt. Särskilt begåvade barn och elever kan istället behöva få möjlighet att få mer avancerade uppgifter, få förhöjd studietakt och möjlighet att flytta upp en klass. Det vill säga, det ska vara möjligt för högstadieelever att läsa kurser på gymnasial nivå, och som gymnasieelev att läsa högskolekurser. Det är självklart för oss liberaler att skolan ska erbjuda specialpedagoger och speciallärare för barn som är i behov av särskilt stöd. Ambitiösa, högpresterande och särskilt begåvade elever ska få utmaningar.

I Möjligheternas Huddinge arbetar engagerade och skickliga lärare

En skicklig lärare är a och o för att eleverna ska få en bra undervisning. Samhället måste tydligare än i dag visa sin uppskattning. Läraryrket ska vara ett välavlönat, kreativt och fritt akademikeryrke. Förutom goda ämneskunskaper krävs av lärare ett gott ledarskap för att skapa arbetsro för eleverna och en bra miljö för inlärning i klassrummet.

Det ska vara roligt och utvecklande att vara lärare. Därför är det viktigt att lärare erbjuds kompetensutveckling. Utbildning och fortbildning som ger läraren förmåga att upptäcka sociala problem är viktigt för att fånga upp elever tidigt. Sedan är det andra yrkeskategorier som ska ta vid och finna lösningar på problemen. Lärare ska kunna fokusera på undervisningen och avlastas av lärarassistenter eller socialpedagoger där det är möjligt. Vi ser också mervärdet av kollegialt lärande och rektorutbytesprogram och ställer oss även positiva till karriärtjänster såsom förstelärare.

I Möjligheternas Huddinge är skolan trygg

I en trygg, uppmuntrande och stödjande miljö finns de bästa förutsättningarna för varje barn och elev att utvecklas och ta till sig ny kunskap. Negativa miljöer som kan uppstå i bland annat skolan, på sociala medier och i boendemiljön kan leda till psykisk ohälsa bland barn och unga som är ett ökande problem. Skolan har en viktig roll i att skapa en trygg skolmiljö. Hela utbildningssystemet i Huddinge ska ha nolltolerans mot mobbning och kränkande behandling. Alla barn och elever ska känna att det finns en vuxen i skolan som de kan vända sig till och anförtro sig åt. Vi vill uppmuntra lärare och annan personal på skolor och gymnasium att genomföra trygghetsrundor på skolan för att vara tillgängliga och ytterligare förbättra känslan av en lugn och trygg lärandemiljö.

Det är viktigt att incidenter rapporteras och följs upp direkt. Den vuxne måste respektera den utsatta och inte på något sätt förminska eller bortförklara en händelse som varit obehaglig för eleven. Om en förflyttning blir aktuell ska det i första hand vara mobbaren som omplaceras, inte den utsatta eleven.

Socialtjänsten ska kopplas till skolans elevvårdsteam, sekretessregler får inte bli ett hinder för elevernas välbefinnande.

En bra arbetsmiljö för elever är en välstädad skola som är fri från klotter och skadegörelse. Utrymmen som elever ofta lyfter upp som extra problematiska, till exempel duschar och toaletter, ska särskilt hållas efter och renoveras vid behov.

Huddinge kommun lägger mycket pengar på skolmaten. För Liberalerna är näringsrik och god skolmat i en trygg och trivsam miljö viktig. Mätta elever orkar mer och presterar bättre samtidigt som matsvinnet minskar.

I Möjligheternas Huddinge finns det moderna läromedel

Det är viktigt att eleverna har tillgång till bra, uppdaterade och tillgängliga läromedel. Elever ska inte tvingas dela böcker med varandra eller få flertalet utskrivna papperskopior som blir skrynkliga och i värsta fall oläsliga på vägen hem i ryggsäcken.

Digitala hjälpmedel i skolan är viktigt, men digitala läroböcker ska inte ersätta de analoga. Barn och elever tar till sig kunskap bäst på olika sätt. En del barn har lättare att koncentrera sig när de läser analogt då det finns mycket som tävlar om elevernas uppmärksamhet när de sitter med ett digitalt hjälpmedel. Andra föredrar lättillgängligheten som en digital bok kan medföra och digitala läromedel möjliggör personlig anpassning och variation på ett sätt som analoga böcker inte kan ge i samma utsträckning.

Vi vill låta fler uppleva läslust och uppgradera skolbiblioteken. Att säkerställa läslusten samtidigt som nyfikenheten till konst och kultur grundläggs tillsammans med ett kritiskt tänkande är en nödvändighet för våra barn och unga. Därför måste också skolbibliotekens roll, särskilt de pedagogiska bildningsresurserna i form av skolbibliotekarier och liknande, lyftas.

I Möjligheternas Huddinge är föräldrarna viktiga

Föräldrar ska på ett enkelt kunna ta del av hur det går för deras barn i skolan. Lappar för att uppge omsorgsbehov på fritids, adress, särskild kost och liknande ska avvecklas och ersättas av digitala system.

Föräldrarna har en viktig roll i att visa att skolan är viktig och det bör tydliggöras vad som ligger inom skolans ansvar och vad som ligger på föräldrarna. Vi vill att alla skolor ska införa förväntansdokument som både elever och föräldrar ska skriva under vid skolstart.

I Möjligheternas Huddinge är förskolan det första steget på bildningsresan

Förskolan är första steget i barnens utbildningsresa och en viktig pedagogisk verksamhet som ska vara tillgänglig för alla barn. Förskollärarna ska ha höga förväntningar på barnen, men också ge mycket stöd och uppmuntran så att barnen med optimism och självförtroende kan gå vidare i lärandet tillsammans med andra barn. Vi anser att det inom förskolan ska vara andel förskollärare och personaltäthet som är viktigare faktorer att styra efter än gruppstorlekar. Det behövs fler män som väljer att arbeta i förskolan och detta bör fortsatt vara ett mål för förskolan att sträva efter

Normkritik och genusperspektiv bör läras ut redan i förskolan som en viktig del i att stärka det tidiga förebyggande arbetet. Vi vill därutöver fortsatt se fler män som väljer att arbeta i förskolan.

Språkutveckling och ett utvecklat ordförråd är viktiga aspekter i förskoleverksamheten. Barn som tidigt har med sig ett utvecklat ordförråd kommer att få det lättare att klara av vidare studier och minskar risken att hamna på efterkälken. Tack vare Liberalerna har nu även barn till arbetslösa och föräldralediga rätt till minst 25 timmar i förskolan.

I Möjligheternas Huddinge lyckas alla elever i grundskolan

I grundskolan ska alla elever mötas av höga förväntningar. Alla elever i grundskolan ska ha tillgång till undervisning av hög kvalitet och gå ut med behöriga betyg. Forskning visar att klasstorlek har en underordnad betydelse i jämförelse med lärarens skicklighet. Därför ska elevernas rätt att mötas av skickliga och behöriga lärare prioriteras framför mindre klasser. Det är också viktigt att undervisningen är anpassad efter varje elevs behov och alla elever ska erbjudas möjligheten att genomföra Ung Företagsamhets program och skapa sina egna UF-företag.

Stöd till elever som behöver extra hjälp eller som behöver extra utmaning kan organiseras på olika sätt och det är rektorns roll att tillgodose detta. Lovskola är ett viktigt verktyg som bör vara tillgängligt för alla elever. Det vill säga, om skolan erbjuder lovskola till elever som behöver extra stöd så vill Liberalerna gå ett steg längre och föreslår att lovskola också ska erbjudas för de elever som vill lära sig mer.

Alla elever ska ha rätt att delta i idrott och hälsa och på friluftsdagar. Det är skolans ansvar att det blir praktiskt möjligt. Tillgängligheten i skolorna måste också gälla lokalerna för idrott och hälsa. Lärare i idrott och hälsa måste få utbildning och fortbildning i hur undervisningen kan anpassas utifrån olika elevers förutsättningar.

I Möjligheternas Huddinge tar alla elever gymnasieexamen

I gymnasiet ska alla elever mötas av höga förväntningar. Både de högskoleförberedande programmen och de yrkesförberedande programmen i gymnasieskolorna i Huddinge ska ge undervisning av god kvalitet. Vi ser positivt på det systematiska kvalitetsarbetet (s k kvalitetsredovisning) som på ett tydligare sätt kan identifiera förbättringsområden och verkningsfulla åtgärder som höjer kvaliteten i Huddinges kommunala gymnasie- och gymnasiesärskolor.

Gymnasieundervisningen ska ytterligare öppna dörren för våra unga att ta steget ut i arbetslivet eller gå vidare till högre studier. För Liberalerna är det viktigt att det är möjligt för alla elever att läsa in högskolebehörighet, oavsett vilken inriktning eleverna har valt att läsa på gymnasiet. Det ska också vara möjligt för fler elever att ta till sig den kunskap som krävs för att klara av att ta sin examen inom tre år. Det är inte försvarbart, varken för individen eller ekonomin, att så många behöver fyra, fem eller sex år på sig att klara gymnasiestudierna. Här måste vi göra mer.

Skolans koppling till arbetslivet bör utvecklas. Lärlingsutbildningar och praktik på yrkesprogrammen är viktigt och kommunala bolag bör här föregå med gott exempel. Sommarjobb är ett viktigt första möte med arbetslivet. Målet ska vara att alla som vill sommarjobba ska ha möjlighet att göra det någon gång under gymnasietiden. Vi vill också att alla elever i gymnasier ska erbjudas möjligheten att genomföra Ung Företagsamhets program och skapa sina egna UF-företag.

En sund själ i en sund kropp är en förutsättning för goda skolresultat. Alla elever ska ha rätt att delta i idrott och hälsa och på friluftsdagar. Det är skolans ansvar att det blir praktiskt möjligt. Tillgängligheten i skolorna måste också gälla lokalerna för idrott och hälsa. Lärare i idrott och hälsa måste få utbildning och fortbildning i hur undervisningen kan anpassas utifrån olika elevers förutsättningar. När ungdomar kommer upp i tonåren är det många som hoppar av idrottsaktiviteter vid sidan av idrotten som erbjuds i skolan. Vi vill samarbeta med föreningslivet för att uppmuntra fler ungdomar att fortsätta med idrottsaktiviteter.

I Möjligheternas Huddinge går alla barn i skolan

Skolan är som ett vaccin. Den som klarar skolan löper mindre risk att hamna i missbruk, kriminalitet och psykisk ohälsa. Barn som av olika anledningar uteblir från skolan måste genast följas upp. Inget Huddingebarn ska behöva vara hemmasittare. Uppföljning och insatser måste prioriteras.

I Möjligheternas Huddinge finns det akademisk utbildning i världsklass

Med Campus Flemingsberg är Huddinge kommun unikt i Sverige. Ingen annanstans i Sverige kan du möta så många akademier på ett och samma ställe. Tillsammans med akademierna ska vi fortsätta att utveckla Campus till att bli ett ledande säte för utbildning och forskning. Huddinge ska aktivt arbeta för att attrahera världsledande universitet att öppna filialer på Campus Flemingsberg.

I Möjligheternas Huddinge kan alla göra sig förstådda

Alla ska få en ärlig chans att lära sig svenska, få ett jobb och integreras in i samhället. Det är viktigt att kvaliteten på undervisningen på SFI hålls hög och att förväntningarna på eleverna är höga. Integrera jobbperspektivet i SFI och förbättra möjligheten att läsa SFI parallellt med jobb eller utbildning. Som en del av att integrera jobbperspektivet måste kopplingen mellan SFI och det lokala näringslivet stärkas. Vi vill uppmuntra till samarbete mellan näringslivet och SFI genom att förslagsvis erbjuda jobbcoachning, praktik och dylikt.

Svenskundervisningen för vuxna måste vara både väl anpassad för den som har lätt att lära sig och för den som har begränsad utbildningsbakgrund. De olika studievägarna inom SFI behöver renodlas för att ge varje individ bästa möjliga väg till svenska språket efter hennes egna förutsättningar. Analfabeter och akademiker ska inte blandas i samma klasser eller ha samma mål och kursplan. Utbildningen måste anpassas efter varje elev.

Vi skulle gärna också se att SFI bidrog till integrering. I undervisningen skulle det vara önskvärt att eleverna också fick samhällsnyttig information, normkritik och genusperspektiv.

Vi måste finna fler vägar för att fler kvinnor ska ta del av SFI.

 

Senast uppdaterad: 2022-01-25

Hittade du inte svar på det du sökte? Kanske finns svaret i vår nationella politik? Kanske på någon av dessa sidor: Betyg, Elevhälsa, Förskolan, Grundskolan, Gymnasieskolan, Kunskap och utbildningLikvärdig skola, Lärarna, Lärlingsutbildning, Mobbning, Religiösa friskolor, StudiemedelStudiero.