Trygghet är frihet

I Möjligheternas Huddinge är trygghet frihet

Det är viktigt att du som Huddingebo känner dig trygg alla tider på dygnet. Otrygghet begränsar din frihet och hindrar dig att leva livet som du vill. Kommunen kan påverka den upplevda tryggheten på många sätt. I alla Huddinges områden ska man känna trivsel och trygghet. Vi vill bland annat stödja frivilligorganisationer som genomför till exempel nattvandring och grannsamverkan, bättre underhåll av offentliga miljöer och bättre belysning på gång och cykelstråk.

Liberalerna vill:

• Ta fram en strategi för ett Huddinge utan utsatta områden 2030.
  • Värna om och stärka hembesöksprogrammen för nyblivna föräldrar (BVC).
  • Ha en stadsplanering som skapar en trygg miljö som skyddar individen.
  • Se bättre slyröjning, gatubelysning och situationell prevention
  • Nattrafik och nattstopp i kollektivtrafiken
  • Stödja nattvandring och grannsamverkan
  • Trygghetskameror där de har bevisad effekt såsom vid bil- och cykelparkeringar eller vid brottsutsatta platser i centrumanläggningar

I vår stadsplanering bygger vi ett Huddinge tillgängligt för alla och vi gör det utifrån ett feministiskt perspektiv. Då vet vi att vi får med barn, unga, äldre och funktionsnedsattas behov. Planeringsnormer ska ifrågasättas när det är befogat och stadsplaneringen ska vara effektiv och social. När vi planerar nya områden och omgestaltar befintliga så ser vi till att försvåra brott genom att ta bort tillfället som gör tjuven, exempelvis med trygghetskameror, belysning och trygghetsvärdar. Vi ska bygga ett Huddinge som invånarna är stolta över och som de är med och vårdar.

För att göra hela Huddinge tryggare krävs en samhällsplanering som består av en blandning av boendeformer, mer samhällsservice och bättre kopplingar till omkringliggande områden.

I Möjligheternas Huddinge finns inga utanförskapsområden

Det finns områden i Huddinge som är utpekade som mindre trygga och i en del fall som utsatta områden. Många som bor i utsatta områden trivs och är stolta över sina områden. Här finns barn, ungdomar och vuxna med stora ambitioner för sin framtid och engagemang för sina medmänniskor. Den stora majoriteten upplever att ett fåtal individer förstör och allt för länge har fått dominera det offentliga rummet.

Liberalerna har en nationell strategi för att Sverige ska vara fritt från utanförskapsområden 2030. Den strategin vill vi driva även i Huddinge. Vi upplever att Huddinge vidtar en lång rad åtgärder i våra utsatta områden. Det vi saknar är en vision för arbetet. En strategi som alla verksamma i Huddinge kan ansluta sig till, vare sig det är kommunen, civilsamhället eller rättsväsendet. Huddinge måste bli proaktivt i arbetet inte som i dag reagerande. Att få områden att fungera och bli tryggare måste bygga på ett samarbete mellan det offentliga, fastighetsägare och personerna som bor där. En stärkt samverkan kan göra så att fler känner sig fria att röra sig i sina egna områden. En stärkt samverkan med Polisen försvårar för dem som hotar och hatar.

I Möjligheternas Huddinge är det tryggt där du bor

Oavsett när på dygnet eller året man vill ta sig runt i kommunen så ska det vara tryggt och enkelt. Såväl plogning och sandning som sandsopning av gång-, cykel- och bilvägar måste fungera smidigt för att alla ska kunna ta sig fram. Gång- och cykelvägar, återvinningsstationer, parkeringar och andra målpunkter ska vara väl belysta och trasig belysning ska åtgärdas snabbt.

Att sätta upp fler trygghetskameror som bevisligen kan förhindra brottslighet är vi för. Likaså fler trygghetsvakter.

För att barn ska kunna ta sig själva till och från skolan är det viktigt att trafiksäkerheten på och runt Huddinges vägar är hög. Kring skolor och andra platser där barn rör sig är det extra viktigt att säkerställa att hastighetsgränserna efterlevs.

I Möjligheternas Huddinge samarbetar vi

Fler sociala insatsgrupper behövs för att hjälpa unga i riskzonen. Sociala insatsgrupper är ett arbetssätt som underlättat samarbetet mellan olika aktörer som kan hjälpa en ung person som är på väg att hamna i en kriminell livsstil. I Huddinge ingår fältassistenter, polis, socialtjänst, förebyggarteam, skolan och trygghetsvärdar. Vi vill stärka och utöka arbetet med sociala insatsgrupper.

Med ett stort antal hundägare i kommunen vore ”Nos och span” någonting att se över. Den är ett samverkansinitiativ där aktiva hundägare samverkar med polis och kommun.

I Möjligheternas Huddinge är kriminalitet inget alternativ

I takt med att de gängkriminella ökar i antal och blir allt våldsammare ökar också trycket på kommunens avhopparverksamhet. Huddinge kommun måste utöka resurserna för avhopparverksamhet och utöka samarbetet med rättsväsende och andra kommuner för att säkerställa att potentiella avhoppare ser att det finns en väg ut. Även om verksamheten är dyr så är en fungerande avhopparverksamhet en lönsam investering.

I Möjligheternas Huddinge ser vi alla barn

Ett destruktivt beteende ska brytas tidigt. Samarbetet mellan Socialtjänst och skola är därför av största betydelse och ska stärkas. Det gäller också att på ett tidigt stadie etablera samarbete inom kommunen och med föräldrarna. Huddinge ska bli bäst i Sverige på tidiga insatser för barn och unga i riskzonen.

Det är på fritiden som risken är störst att rekryteras in i ett kriminellt liv. Därför vill Liberalerna tillsammans med skola och civilsamhälle fånga upp den stora mängd barn i åldern 10–12 som inte är inskrivna i den öppna fritidsverksamheten. Vi vill att alla 10–12-åringar ska ha något meningsfullt att sysselsätta sig med efter skolan, inte driva runt i centrum.

Huddinge är en av de kommuner som genomför hembesöksprogram som bygger på att personal från BVC och Socialtjänsten gör hembesök hos nyblivna föräldrar. Genom tidiga hembesök och uppföljande insatser får såväl barnen som vårdnadshavare bättre förutsättningar till delaktighet och jämställda livsvillkor.

I Möjligheternas Huddinge stödjer vi den som ber om hjälp

Egen ekonomi är en förutsättning för frihet. Därför ska försörjningsstödet utbetalas individuellt. Ingen ska får sin frihet inskränkt genom att försörjningsstödet utbetalas till någon annan än den som uppbär stödet.

Publicerad: 2022-03-01