Segeltorp

Segeltorp är ett småhusområde med en blandning av villor och radhus bara ett stenkast från huvudstaden. I Segeltorp syns årsringarna tydligt och det vill vi bevara. Samtidigt så vill vi inte att Segeltorp ska bli ett museum. I Segeltorp ska det vara möjligt att bli sitt bästa jag med bra skolor och förskolor, natur in på knuten, organiserat idrottsliv såväl som spontan rörelse och närservice i form butiker och matställen.

Liberalerna vill:

• Skapa en fin entré in i Segeltorp.
  • Konstgräs på fotbollsplanen vid Segeltorpskolan.
  • Bygg ett utegym och mötesplats vid Långängen.
  • Undersök möjligheterna att anlägga en badstrand vid Långsjön. Vi kommer också stå vakt om att den planerades stadsdelsparken söder om Långsjön blir av.
  • Öppna eldriven busslinje mellan Huddinge C och Kungens Kurva som kan avlasta Häradsvägen.
  • Förbättra möjligheterna för cykelpendlande till Stockholm och Kungens Kurva
  • För att öka tryggheten behöver utebelysningen förbättras.
  • Öppna upp Gamla Södertäljevägen för enkelriktad trafik.

I Segeltorp ska du kunna leva livet hela livet. När barnen flyger ur boet ska det finnas första boenden att flyga till och när föräldrarna tycker att huset blivit öde och tomt ska det finnas boenden som passar, till exempel lägenhet eller seniorboenden. Även vid separationer ska det finnas möjligheter för båda att bo kvar i Segeltorp, inte minst för barnens skull. Därför behöver vi komplettera med andra bostadstyper. Dessa bostäder byggs i huvudsak längs med kollektivtrafikens huvudstråk. I villa- och radhuskvarteren däremot är det färdigbyggt. När vi bygger nya bostäder ska det ske med omsorg och i samklang med den omgivande bebyggelsen.

Självklart ska fastighetsägare ha möjligheten att utveckla sina fastigheter. Väl anpassade tillbyggnader och attefallshus är välkomna tillskott till Segeltorps bostadsbestånd. Vi kommer dock att kämpa mot de mer eller mindre nogräknade brf-bildningar som utnyttjar lagstiftningen långt över lagstiftarens syfte.

Segeltorp behöver fler mötesplatser både inne och ute. Segeltorps centrum behöver väckas ur sin törnrosasömn och med utgångspunkt i segeltorpsbornas förslag på utveckling. Långängen har potential att vara en naturlig mötesplats och vi är positiva till att en hundrastgård planeras och vi vill bland annat även se att ett utegym anläggs här. Det är möten mellan människor som skapar samhällen, inte vägar och hus.