Länna

Länna är ett fint småhusområde med en blandning av villor och radhus i närheten till både handelsplats och Drevviken. I Länna ska det vara möjligt att bli sitt bästa jag med bra skolor och förskolor, natur in på knuten, organiserat idrottsliv såväl som spontan rörelse och närservice i form butiker och matställen.

Liberalerna vill:

• Se över förskolesituationen i Länna.
  • Ha säkrare trafikmiljö i bostadsområdena.
  • Ha fler mötesplatser i Länna, både utomhus och inomhus.
  • Bevaka busslinje 830.
  • Få till bättre gång- och cykelframkomlighet.

I Länna ska du kunna leva livet hela livet. När barnen flyger ur boet ska det finnas första boenden att flyga till och när föräldrarna tycker att huset blivit öde och tomt ska det finnas boenden som passar, till exempel lägenhet eller seniorboenden. Även vid separationer ska det finnas möjligheter för båda att bo kvar i Länna, inte minst för barnens skull. Det helt nya bostadsområdet i Österhagen är ett välkommet tillskott med nya bostäder i olika storlekar, LSS-boende och seniorboende. Det planeras även en ny förskola i området.

Förskolesituationen i Länna är i dag ett bekymmer med alltför långa avstånd till förskolorna. Liberalerna vill därför se över hur vi kan förbättra situationen tillsammans med berörda föräldrar och kommunen.

Kommunikationer både norr och söder ska vara goda, inte bara med bil. Vi är därför otroligt glada över att den leriga sträckan mellan Länna och Vega i Haninge kommer att ersättas med en ny gång- och cykelväg. Vi hoppas att det förenklar vardagen och vi kommer att bevaka att bygget genomförs som planerat. Liberalerna kommer också fortsätta ha bevakning över att busslinje 830 fortsätter rulla.

Länna behöver fler mötesplatser både ute och inne. I planeringen för Möjligheternas Länna måste vi säkra tillgången till parker, idrottsplatser och lokaler för civilsamhället

Uppdaterad: 2022-04-15