Klimat och miljö

Miljö och klimat är vår tids ödesfråga. Vi måste se till så att vi även på lokal nivå bidrar till hållbarhetsmålen såväl som till klimatomställningen. Det ska vara lätt att göra klimatsmarta val i vardagen och tillsammans kan vi skapa en bättre miljö i Huddinge.

Liberalerna vill:

• Vid nyanläggning av konstgräs ska utsläpp av mikroplaster minimeras
  •  Förbättra insamlingen av miljöfarligt avfall genom hushållsnära insamling
  •  Att kommunen möjliggör för ett hyrcykelsystem i privat regi, gärna med både vanliga cyklar och elcyklar.
  • Se en snabbare utbyggnad av gång- och cykelvägar i kommunen.
  •  Bygga Spårväg syd nu. Säkerställ att tidigareläggningen av Spårväg syd blir av.
  •  Skapa innovativa lösningar för kollektivtrafiken genom t ex elbussar på Åleden.
  • Det ska vara enkelt och självklart att återvinna i hela Huddinge.
  • Liberalerna vill verka för att laddstationer ska finnas med i detaljplaner för nya bostäder med p-platser.
  • Bullerskyddsåtgärder såsom plank och belägg på gator är viktigt för att hantera ljudföroreningar i kommunen.

Ansvar för klimat och miljö

Naturen bidrar till livsviktigt syre, binder jord, renar vatten och bryter ned avfall. Vid förtätning av städer måste grönområden få en självklar plats. En stor del av Huddinges naturvärden finns i och omkring våra sjöar. Genom EU samarbetet har vi ett lagkrav på oss att samtliga vattendrag ska uppnå god vattenstatus senast år 2027. I Huddinge är det tre sjöar som inte uppnår god vattenstatus. Drevviken, Magelungen och Orlången. Lokala åtgärdsprogram togs fram år 2021 för respektive sjö och vi kommer att driva på att de föreslagna åtgärderna genomförs. Genom förverkligandet av badplatsprogrammet har sjöarna tillgängliggjorts för fler och det är viktigt att sjöarna hålls sunda och tillgängliga. Naturreservaten ska tillgängliggöras så att Huddinges fantastiska naturvärden kommer fler till del. En viktig åtgärd för att bevara och stärka den biologiska mångfalden är att bekämpa invasiva arter, exempelvis parkslide.

Alla beslut som rör miljöpolitik i kommunen, exempelvis ekologisk, vegetarisk eller närodlad skolmat och mat inom äldreomsorgens verksamheter, ska grundas på evidens. Stor vikt ska ligga vid god och näringsrik mat som blir uppäten. Miljövänliga val såsom svenskt kött och säsongsbetonad mat är viktigare för oss än andelen ekologiskt. God mat inom verksamheterna bidrar till att minska matsvinnet. Ur ett klimatperspektiv är det centralt att minska matavfallet, men det avfall som trots allt blir ska användas klimatsmart. Kommunen bör öka återvinningen av matavfall för att använda vid framställning av biogas som kan användas till produktion av el och värme. Tack vare samordnad varudistribution i Huddinge och på hela Södertörn och krav på fossilfria transporter så har koldioxidutsläppen för dessa transporter minskat med hela 70 procent. Ett viktigt arbete som måste utvecklas ytterligare. Det ska också vara enkelt och självklart att återvinna i hela Huddinge. Antingen på återvinningsstationer eller genom att sortera hemma.

Morgondagens bilar

Individen ska ha rätt att välja, och det gäller även sättet att resa. Målet är att färre människor ska vara beroende av att använda och äga en egen bil. Bilisterna ska i större utsträckning bära sina kostnader för trängsel, utsläpp och parkering.

Ett sätt att kombinera friheten som bilen ger med den minskade trängsel som minskad bilanvändning leder till är bilpooler. Liberalerna vill därför se fler fossilfria bilpooler och andra bildelningslösningar. Det ger betydande klimatvinster i form av minskade utsläpp, det minskar trängseln och behovet av parkeringsplatser. Då kan marken användas till andra ändamål. En viktig åtgärd för att främja detta är att prioritera särskilda parkeringsplatser för dem. Särskilt vid knutpunkter i kollektivtrafiken, då bildelningstjänster fungerar bäst där kollektivtrafiken är väl utbyggd.

För att underlätta användandet av elbilar bör det offentliga gå före genom att installera fler laddstationer vid offentliga inrättningar och byggnader. Liberalerna vill verka för att laddstationer ska finnas med i detaljplaner för nya bostäder med p-platser. Kommunen bör överväga möjligheten att genom ett parkeringsbolag kunna bidra till utvecklingen av infrastruktur för snabbladdning.

Forskningen och utvecklingen kring självkörande bilar går ständigt och snabbt framåt. Om akademier eller näringsliv visar intresse för ett försök med självkörande bilar i Huddinge bör detta stöttas. För att underlätta kombinationsresor med bil och kollektivtrafik är det viktigt med väl utbyggda, smidiga, lättillgängliga och trygga pendlarparkeringar.

En kommun att cykla i

Varannan bilresa i regionen är under 5 km. Dessa korta resor med bil kan minska ytterligare om cykelvägarna får en högre standard. Cykelbanorna i Huddinge ska därför hålla hög kvalitet. De ska vara jämna, utan hål och slarviga lagningar. Cykelvägen mellan Flemingsberg och Huddinge utgör ett exempel på väg som skulle kunna göras mer attraktiv.

Den kanske viktigaste åtgärden för att få fler barn och unga att cykla till och från skolan och fritidsaktiviteter är säkra och trygga cykelvägar samt cykelparkeringar. Det ska därför planeras in i ett tidigt skede när exempelvis nya skolor och idrottsplatser byggs och när gamla byggs om eller renoveras.

Det ska vara enkelt att göra miljövänliga val i vardagen. Därför vill vi vid sidan av bil-poolslösningar också se elcykel-pooler.

Minskad energianvändning i lokaler ska märkas på hyran så att beteendeförändringar uppmuntras

I dagsläget finns det små incitament för kommunens verksamheter att minska energiförbrukningen i sina verksamhetslokaler. Vi måste ha ett internhyressystem som uppmuntrar till att spara energi.

När kommunen bygger om, till eller nytt ska vi eftersträva låg energiförbrukning och solpanelanläggningar.

Uppdaterad: 2022-02-23