Jämställd och likvärdig skolgång

En del barn behöver extra hjälp i skolan medan andra är redo för större utmaningar. Skolan ska rusta alla barn för framtiden, och ge varje elev det stöd som behövs. Genom fokus på kunskap i förskolan och skolan ger vi varje barn möjlighet att nå sina drömmar. Därför sätter vi liberaler alltid skolan först.

Anpassad undervisning och skickliga lärare. Det är viktigt att lärare i Huddinges skolor har tid och förutsättning att anpassa undervisningsmaterialet utifrån elevernas behov. En del elever behöver mer utmanande uppgifter i ett ämne, andra behöver mer stöd för att ta sig igenom lektionerna. En del behöver en bok att bläddra i, andra föredrar digitala hjälpmedel. Liberalerna uppmuntrar skolor att satsa på fler lärarassistenter som ger lärare mer tid till att förbereda och utföra undervisning. Lärare ska också uppmuntras till att delta i kollegialt lärande där lärare kan dela med sig av erfarenheter och utvecklas tillsammans.

Förskolan lägger grunden för en bra skolstart. Alla barn ska mötas av hög kvalitet, god pedagogik och trygg omsorg för att kunna utvecklas och lära sig nya saker. Språkutvecklingen behöver vara i fokus i förskolan för att alla barn ska ha ett bra ordförråd med sig till skolan.

I grundskolan sätter vi kunskapen i centrum. Undervisningen är skolans kärnverksamhet. Då behövs kunniga lärare, skickliga skolledare och tydliga förväntningar på både elever och föräldrar. Lugn och ro i alla klassrum, bra läroböcker och tillgång till ett välfyllt skolbibliotek är också viktigt för att alla elever ska kunna lämna grundskolan med kunskap och framtidstro.

Den ljusnande framtid ska verkligen vara allas. Var femte gymnasieelev tar inte studenten efter tre år. Det är ett slöseri med framtidsdrömmar. Vi vill se ett ökat fokus på kunskap och mer satsningar på särskilt stöd i gymnasiet. Så att fler får springa ut i vuxenlivet med all kunskap de behöver.

Det viktigaste är inte varifrån du kommer utan vart du är på väg. Huddinges barn och unga ska bemötas på likvärdiga grunder, oavsett kön, var man kommer ifrån eller andra attribut som skiljer oss åt. Jämställd undervisning och skolmiljö är viktigt för att uppmuntra barn och unga att välja sin egen väg utifrån sina drömmar. Inte vad som förväntas av dem utifrån omvärldens fördomar och normer. All verksamhet, inklusive utbildningsverksamheterna, ska analyseras ur ett jämställdhetsperspektiv och oskäliga skillnader ska åtgärdas. Exempelvis får flickor generellt sätt bättre betyg än pojkar, och det är viktigt att skolan inte tar detta som allmänsanning utan hjälper pojkar komma på banan och utmana sig själva. Vidare ska flickors idrottande särskilt prioriteras då merparten av resurserna fortfarande går till pojkars idrottande.Lika förutsättningar, förväntningar och möjlighet att få stöd ligger till grund för varje barns möjlighet att nå dit de vill.