Se alla

Där vardagen fungerar

I Möjligheternas Huddinge fungerar vardagen

Liberalerna vill:

  • Det ska vara enkelt att söka bygglov, exempelvis genom ”bygglov över disk” och e-bygglov och det ska vara möjligt att behandla flera ärenden i ett.
  • En rättssäker och transparent hantering av bygglovsärenden och med ett större serviceinnehåll.
  • Även i kulturskyddade områden ska det vara möjligt att utveckla sina fastigheter med klimatsmarta åtgärder, exempelvis solpaneler.
  • Förbättra belysningen på kommunens gång- och cykelvägar.
  • Prioritera vältrafikerade gång- och cykelvägar vid sandning och sopning, exempelvis till och från skolor, förskolor och boenden för äldre.
  • Sätt upp digitala hastighetsskyltar som visar om man kör för fort, framför allt i närheten av skolor.
  • Skattemedlen ska användas på bästa sätt. Kommunen ska bli effektivare genom jämförelse, analys och förändring som på sikt kan möjliggöra skattesänkningar.

I Möjligheternas Huddinge är kommunen till för Huddingeborna

Kommunens roll är att underlätta invånarnas vardag och skapa förutsättningar för människors frihet att forma sina egna liv. Huddinge ska i större utsträckning lära av andra framgångsrika kommuner och privata aktörer för att hela tiden få bättre kunskap om vad som fungerar när det gäller prioriteringar, uppföljning och kvalitet.

I Möjligheternas Huddinge har du frihet att välja

En mångfald av aktörer, offentliga, idéburna och privata, är bra. Det ger dels en större variation och valfrihet för individen, men det ger också möjlighet att jämföra och utvärdera kommunens egna verksamheter. Samma krav på kvalitet ska ställas på kommunala och privata utförares verksamhet. En mångfald av aktörer gynnar också arbetstagare som får mer att välja på. Bra möjligheter att göra karriär, även inom kvinnodominerade yrken i offentlig sektor, är både viktigt för att klara personalförsörjningen och en jämställdhetsfråga.

I Möjligheternas Huddinge underlättas vardagspusslet

Varje dag fyller Huddinges dryga 113 000 invånare sina dagar med lika många olika innehåll: skola, jobb, fotbollsträningar, villaföreningsmöten, hämtning på förskolan, storhandlande och mycket mer. Kommunen ska bidra till att Huddingebornas vardagspussel går ihop – inte lägga hinder i vägen för det. Om arbetsgivare, såväl offentliga som privata, och skolor jobbar med mer flexibla start- och sluttider för arbets- och skoldagar ökar valfriheten för den enskilde, kollektivtrafiken används effektivare och trängseln på vägarna minskar.

Huddinge kommun ska vara ett föredöme i arbetet för att förenkla vardagslivet för sina invånare. Oavsett när på dygnet eller året man vill ta sig runt i kommunen så ska det vara tryggt och enkelt. Såväl plogning och sandning som sandsopning av gång-, cykel- och bilvägar måste fungera smidigt för att alla ska kunna ta sig fram. Gång- och cykelvägar, återvinningsstationer, parkeringar och andra målpunkter ska vara väl belysta och trasig belysning ska åtgärdas snabbt.

För att barn ska kunna ta sig själva till och från skolan är det viktigt att trafiksäkerheten på och runt Huddinges vägar är hög. Kring skolor och andra platser där barn rör sig är det extra viktigt att säkerställa att hastighetsgränserna efterlevs. Vi vill se hastighetsmätare och farthinder som garanterar lugn körning.

Det ska vara enkelt och självklart att återvinna i hela Huddinge, antingen på återvinningsstationer eller genom att sortera hemma.

I Möjligheternas Huddinge används skatterna effektivt

De miljarder som Huddinge kommun årligen tar in i skatt ska i första hand gå till att säkra kärnverksamheter, såsom skola, förskola, äldreomsorg och socialtjänst, med hög kvalitet. Lokaler ska vara ändamålsenliga och kostnadseffektiva och vid nyproduktion ska investeringskostnaderna hållas nere så att resurserna kan läggas på kärnverksamheten istället för på höga hyror. Minskad energianvändning i lokalerna ska märkas på hyran så att beteendeförändringar uppmuntras.

Varje skattekrona ska användas på bästa möjliga sätt och genom att bli bättre på att jämföra, analysera och förändra ska kommunen bli effektivare och på så sätt kunna sänka skatten på sikt.

I Möjligheternas Huddinge är det lätt att nå och lätt att förstå kommunen – för alla

Kommunen ska beakta digitaliseringens möjligheter. Det ska vara enkelt och smidigt att ta kontakt med kommunen och framföra synpunkter och felanmälan. Invånarna ska få bättre återkoppling på klagomål. Fler ärenden ska kunna genomföras med hjälp av e-tjänster och det ska vara lätt för Huddingeborna att förstå vad som ska ingå i ansökan samt söka för flera åtgärder i samma ärende. Beslut, exempelvis bygglovsbeslut, ska uppfattas som rättvisa och vara rättssäkra. De ska utgå från detaljplanens intentioner och handläggas snabbt. Bygglovshanteringen behöver bli mer serviceinriktad vilket innebär lägre kostnader i form av tid och pengar både för den sökande som för kommunen. På Liberalernas initiativ har pilotprojekt genomförts för en bygglovsbil som besökte olika knutpunkter i kommunen för att ge råd och stöd i bygglovsprocessen. Vi kommer att driva på för att detta ska bli permanent.

I digitaliseringens tidevarv gäller det att inte glömma de Huddingebor som befinner sig i digitalt utanförskap. Kommunen måste därför ha strategier för att även tillse den gruppens behov. Här behövs även ett samarbete mellan kommunens olika verksamheter och med andra offentliga verksamheter.

 

Uppdaterad: 2022-01-28