Mer möten.

Söndag 14 augusti 2022

Ett samhälle är inte hus, vägar eller arbetsplatser. Samhället uppstår när människor möts och samverkar. I bästa fall främjar våra byggnationer mötet mellan människor.

Om vi vill att Huddinge ska vara en av regionens tre bästa kommuner att bo, verka och besöka behöver vi skapa möjlighet för ännu mer möten mellan människor.

Vi har konkreta förslag på hur Huddinge ska bli en plats där människor möts.

• I våra stadsbyggnadsprojekt måste vi skapa attraktiva platser där folk vill mötas. Det är allt från små och stora parker, restauranger, butiker till små och stora anläggningar för kultur och idrott. Vi behöver nyckeltal, policies och riktlinjer för mötesplatser som har samma tyngd som andra samhällsfunktioner.
  • Pandemin har på många håll haft förödande effekter på vår förmåga att mötas. Många föreningar beskriver hur både medlemstal och deltagande inte har återgått till nivåerna innan pandemin. Vi behöver stödja föreningar att komma tillbaka.
  • Många av kommunens lokaler står tomma många timmar om dygnet samtidigt som föreningar och civilsamhälle upplever en brist på mötesmöjligheter. Vi behöver ha ett internhyressystem som uppmuntrar förvaltningarna att frigöra lokaler.
  • Den ofrivilliga ensamheten hos bland äldre är ett stort och växande samhällsproblem. Förutom det personliga lidandet är ensamheten ett stort folkhälsoproblem. Vi måste tänka om och tänka nytt – tillsammans med civilsamhället- för att nå ut bryta den skadliga ensamheten.
  • Sommaren är för allt för många en ensam tid. När klasskompisar åker på semester blir några kvar. När barn och barnbarn åker till sommarstugan så far- och morföräldrar kvar i en kvav lägenhet. Därför vill vi se över förutsättningarna för kolloverksamhet för både barn och pensionärer.
  • Många av våra möten sker under arbetsdagen. Vi måste lägga stor kraft på att fortsätta den positiva utvecklingen av våra regionala centra, Kungens Kurva och Flemingsbergsdalen. Förutom Tvärförbindelsen och Spårväg Syd behöver vi snabb och tillförlitlig kollektivtrafik till Arlanda.
  • Möten berikar och vi som bor i Huddinge behöver också möta människor utifrån. Därför vill Liberalerna att Huddinge ansöker om att få arrangera SM-veckan. Det blir ett utmärkt tillfälle att öka sammanhållningen mellan och inom föreningslivet och en inspirationskälla för att locka fler till idrotten.

Gemenskap är förutsättningen för ett samhälle och gemenskap bygger på möten mellan människor. Vill vi ha ett samhälle som håller ihop behöver vi fler möten.

Vill du att Huddinge ska vara möjligheternas Huddinge – för alla? Lägg din röst på Liberalerna den elfte september.