Liberalerna i Huddinge kräver transparens i kommunens annonsering

Tisdag 21 maj 2024

De senaste veckorna har frågor om politiska partiers kommunikation hamnat i rampljuset. Att använda anonyma konton är förödande för demokratin. Men skattepengar bör heller inte gå till ensidig politisk kommunikation.

Liberalerna i Huddinge riktar nu skarp kritik mot Vänsterstyret i Huddinge kommun för dess hantering av kommunens annonsering i tidningen Mitt i Huddinge. Den senaste tiden har det blivit tydligt att en del av kommunens annonser enbart tillåter ett ensidigt perspektiv från Socialdemokraterna och Vänsterstyret.

Någon gång i månaden tillåts annonsen fyllas av partibudskap, finansierade av skattebetalarnas pengar. Detta stänger ute andra politiska röster och underminerar den demokratiska processen genom att skapa en obalanserad informationskälla för invånarna i Huddinge.

– Att kommunen kommunicerar kommande barnteatrar och projekt i våra närområden är så klart mycket bra. Problemet blir när skattepengar används för att sprida en ensidig bild av en aktuell och het politisk fråga, säger Carl Otto Engberg, gruppledare och oppositionsråd för Liberalerna.

Enligt Liberalernas nya beräkning kostar denna annonsering Huddingeborna mellan 1 och 2 miljoner kronor under en mandatperiod. Pengar som skulle kunna användas för att förbättra skolan, äldreomsorgen och andra viktiga samhällstjänster. Liberalerna har vidtagit åtgärder för att påtala detta missförhållande. Vi har nyligen korresponderat med kommunstyrelsens ordförande, Sara Heelge Vikmång (S), för att lyfta våra synpunkter och krav på en mer transparent och inkluderande kommunikationsstrategi. Trots våra insatser fortsätter annonseringen, vilket väcker frågor om hur en ansvarsfull användning av offentliga medel ser ut.

– Vi uppmanar nu Socialdemokraterna och Vänsterstyret att ompröva sin annonseringspolicy och sträva efter en mer rättvis, balanserad och transparent informationsdistribution till invånarna i Huddinge, säger Carl Otto Engberg, gruppledare och oppositionsråd för Liberalerna i Huddinge.