Liberalerna besöker Skogås Racketcenter

Torsdag 16 juni 2016

13466518_10206663320687451_5684271482071540306_n
Vid racketcentret byggs nu en konstgräsplan för sjumannalag + 2 boulebanor. Klart vecka 26

Alldeles i början av juni besökte jag kommunens nya, fantastiska racketcenter i Skogås för att träffa Mia (ordförande för Skogås badmintonklubb) och Benny (klubbens allt-i-allo och den som väl mer än någon annan har satt badmintonen i Skogås på kartan).

Klubben har verkat i många år, och tillhör en av Sveriges främsta. Den har 350 medlemmar och bedriver en mycket aktiv verksamhet i hallen. Varje sommar har man t.ex. Sport Campus och – nytt för i år – så erbjuder man gratis badminton för flyktingar.

Hallen som ju drivs av klubben men ägs av kommunen är beroende av hög beläggning för att minska kostnader och kunna utvecklas i framförallt närområdet. Idag, efter ett drygt halvår, har man mycket god beläggning på padeltennisen och bordtennisen (!). Badminton går bra på kvällstid. Friskis & Svettis har sin jympa i en av hallarna och i aerobicshallen bedrivs Zumba, yoga och en dansskola är på gång! I augusti färdigställs också centrets gym som kommer att vara välutrustat om än inte alltför stort.

Mia och Benny har stor tillförsikt att hallen kommer att ha en fantastisk framtid och de tror mycket på att locka nya medlemmar och spelare från hela Södertörn. Benny påpekade också att det tog Täby badminton fyra år innan man hade full beläggning (Täby är ytterligare en framgångsrik badmintonklubb i Sverige).

Skogås badmintonklubb har också stora planer på samarbete med olika gymnasier i det som kallas NIU, Nationell Idrottsutbildning, en utbildning som möjliggör en kombination av badmintonträning på avancerad nivå med studier på gymnasienivå (sedan tidigare är Huddinge medlem i Sport Campus Sweden, som erbjuder samma sak, fast för universitets- och högskolestuderande).

Då större delen av klubbens medlemmar är pojkar, planerar man att ha ett tjejprojekt nästa säsong. Att klubben både har en kvinnlig ordförande och en kvinnlig huvudtränare betyder mycket för att locka flickor till sporten. Föredömen är alltid bra!

Vidare aktiviteter som man planerar är ungdoms SM i klasserna U 13-17 nästa år. Redan i den gamla hallen har man anordnat SM, men från och med nu har klubben en hall i mycket hög klass att bjuda in till.

För mig som liberal och som en av dem som – under många år – drivit frågan om en ny rackethall i Skogås är det förstås en stor glädje att se den på plats! Och att den också fylls med mycket verksamhet och många människor är en stor glädje. Racketcentret har blivit en stolthet för oss i Skogås och kommer att bidra till att fler upptäcker V(vilket är bra föVr folkhälsan 🙂 )

Skogås racketcenter
Skogås racketcenter; caféet med fönster in till en av badmintonhallarna.

Vibeke Bildt (L), ordförande kultur- och fritidsnämnden