Liberalerna besöker Huddinge IK Innebandy

Tisdag 31 maj 2016

Huddinge bandyFörra torsdagen – den nittonde maj – besökte vår politiske sekreterare Nicholas Nikander och jag Huddinge innebandyklubb som är en av de föreningar som har störst antal aktiva flickor: hela 250 stycken.

Vi träffade Palle Liukkonen i Björkängshallen där Huddinge Hockey har sin hemvist och där innebandyklubben såg dagens ljus 1997.

De aktiva flickorna är fördelade från innebandyskola till damlaget. Damlaget har varit mycket framgångsrika och skulle kunna gå upp i en högre serie, men dessvärre har en dålig ekonomi satt stopp för det. Jag fick dock veta att klubben arbetar aktivt för ett dra in pengar till verksamheten: Huddinge Hockey, där innebandyn är en del, ansvarar för kommunens valborgs- och midsommarfirande i centrala Huddinge plus att man anordnar loppis och städar under evenemang i Stockholm! Ett imponerande arbete och engagemang från föreningen!

Ekonomin och bristande tillgång på halltider har varit,och är, ett problem för klubben, man skulle gärna vilja utöka verksamheten och även kunna öppna upp för våra nyanlända ungdomar på eftermiddagarna.

Framtiden ser dock lite ljusare ut, Huddinge kommer ju inom en ganska snar framtid att få nya hallar och inte minst Fleminghallen i Flemingsberg tror klubben kommer bli ett välkommet tillskott.

Intressant är att innebandyn har gått ifrån lag indelade efter födelseår för att istället dela in lagen efter kompetens, något som betyder att man kan blanda lagen efter respektive medlems förmåga vilket innebär att det blir roligare för alla.

Inom politiken är det väl känt att efterfrågan på halltider alltid är större än tillgången. Men i pipe-line finns nu, förutom Fleminghallen som nämnts ovan, Stuvsta- och Glömstahallarna. Lite längre fram ligger Utsäljehallen där vi hoppas att, även där, kunna bygga en fullstor hall.

Vibeke Bildt (L)
Ordförande i kultur- och fritidsnämnden