malin.danielsson@huddinge.se 0853530183

– Ordförande, Rådet för fysisk planering
– Ledamot, Miljöberedningen

Vem är du?
Jag flyttade till Huddinge 2002 och är numera så djupt rotad som man blir när man har tre barn i olika skolor, förskolor och föreningar. Jag älskar närheten till stan i kombination med nära till naturen. Ursprungligen kommer jag från Halmstad men tog vägen via Lund upp till Stockholm. Innan det blev politik på heltid så arbetade jag som kommunikatör och senare även kanslichef på Unga synskadade. När det är vackert väder kan ni hitta mig på en stand-up-paddleboard i någon av Huddinges sjöar, oftast Drevviken.

varfor_liberal_2
Varför är du liberal?
Det som driver mig i politiken är att ge alla människor förutsättningar att bo och leva sina egna liv på det sätt de själva vill, både nu och i framtiden. Oavsett om man är man eller kvinna, om man kör bil, cyklar eller åker pendeltåg, eller om man vill bo i villa eller studentlägenhet så ska man ges möjlighet att göra detta i Huddinge och i Stockholmsregionen.

viktigastefragor2
Mina tre viktigaste frågor för Huddinge

-Vi behöver varenda ny bostad!
Stockholm är Sveriges tillväxtmotor. Därför behövs stora satsningar på bostadsbyggande så att människor inte behöver tacka nej till ett jobb eller en studieplats för att de inte har en bostad. Det behövs också bostäder så att unga kan flytta hemifrån, äldre som inte längre vill bo kvar i villan kan hitta en bostad och nyanlända kan få en chans att få en fast punkt för att kunna börja bidra i vårt samhälle.

-Bygg samhällen, inte bara bostäder!
Vi kan dock inte bara bygga bostäder, vi måste bygga samhällen. Livet mellan husen är lika viktigt som själva husen. Skolor, förskolor, äldreboenden och idrottshallar ska byggas i takt med bostäderna. Parker, lekparker och mötesplatser ska planeras in från början. Och självklart behöver Huddinge en ny simhall!

-Mer tid för barnen – mindre tid i bilkö!
Stockholmarna spenderar mer tid i bilkö än vad de gör på semester. Vår infrastruktur är eftersatt och behöver byggas ut. Det gäller både vägar som Förbifarten och Tvärförbindelse Södertörn och kollektivtrafik som Spårväg syd och utbyggnad av tunnelbanan. Samtidigt måste vi göra det enklare för folk att gå och cykla istället för att ta bilen. Ju fler som känner att det är ett alternativ att välja cykeln, bussen eller promenaden framför bilen desto bättre mer plats på vägarna för dem som verkligen måste ta bilen.

Följ Malin: