Se alla

Kungens Kurva får en utvecklingsplan

Onsdag 24 maj 2023

Efter ett gediget arbete så har nu utvecklingsplanen för Kungens Kurva antagits av kommunstyrelsen. Från att vara ett utspritt detaljhandelsområde med stora köplador där gångtrafikanter närmast har betraktats som lovligt villebråd ska Kungens Kurva tillsammans med Skärholmen utvecklas till en regional stadskärna med som man brukar säga ”urbana kvaliteter”.

Visionen för Kungens Kurva som den utrycks på kommunens hemsida är:

”Kungens kurva är en tillgänglig nationell, regional och lokal destination och en levande stad. Här finns en mångfald av bostäder, mötesplatser, arbetsplatser, målpunkter och funktioner där människor kan mötas, bo och verka. Kungens kurva har unika gröna kvaliteter och närheten till naturen präglar hela området.”

Det ställer en del krav. Detaljhandel kommer fortsatt att vara ett viktigt inslag i Kungens Kurva och IKEA kommer inte att flytta från området. Initialt så kommer fortfarande köpladorna att stå kvar och det krävs att parkeringsmöjligheterna till att börja med finns kvar. När väl omvandlingen påbörjas så måste området vara fortsatt attraktivt under byggtiden både för besökare och för de först inflyttade.

Liberalerna Huddinge är lite tveksamma över om den mark som avsatt för idrott och rekreation är tillräcklig speciellt med tanke på att Segeltorps IP redan är hårt belastad.

Det är också lite märkligt att behovet av gymnasieskolor, i en regional stadskärna, inte riktigt tas på allvar. Om Huddinge ska ha Sveriges bästa skolor och vill locka till sig högskolor och universitet så måste ambitionsnivån för bra gymnasier i alla delar av kommunen höjas rejält.

Om regionen pekar ut att Kungens Kurva och Skärholmen ska bli en regional stadskärna får man också ta konsekvensen av det ställningstagandet och verka för att E4/E20 överdäckas.

Men den här utvecklingsplanen kan reduceras till en hyllvärmare. För att skapa den här utvecklingen i Kungens Kurva och för delen i Flemingsberg och i det nya bostadsområdet Loviseberg så krävs att Spårväg Syd blir just det, en spårväg. Vem bygger en regional stadskärna runt en busskur?

Slutligen har Huddinge kommun än en gång missat chansen att skapa en klimatsmart elbussförbindelse mellan centrala Huddinge och Kungens Kurva. En förbindelse som skulle avlasta såväl Häradsvägen som Glömstaleden.